FLÖDET
Flödet är det du ser när du går in i Instagramappen och scrollar neråt. De inlägg du gör här hamnar i rutnätet på din profil och blir kvar där om du inte själv väljer att ta bort eller arkivera dem.
Instagramflödet skiljer sig från händelser och höjdpunkter, som du kan läsa om i respektive avsnitt ovan.
Instagramflödet skiljer sig från händelser och höjdpunkter, som du kan läsa om i respektive avsnitt ovan.
POSTEN I DITT FLÖDE
Försök att tänka igenom hur Instagram-publiken tänker och känner när du utformar din post.
- Var rak och berättande i din text. Du kan också ställa frågor eller på annat sätt uppmana publiken till att interagera. En bra grej är att läsa igenom texten högt innan du postar så den är begriplig och engagerande. Texten kan också (till skillnad från bild/film) redigeras i efterhand.
- Använd geolocation, hashtaggar och @. Det gör att din post blir mer sökbar, och möjligheten ökar för att fler hittar din post.
- Instagrams flöde bygger på en algoritm, vilket gör att du inte kan räkna med att den dyker upp omedelbart i användarens flöde. Instagram lämpar sig därför dåligt för poster av typen "Strax hör du gästen XX i programmet". Utforma din post så att det är intressant och relevant oavsett när det syns i publikens flöde.
- Utforma din post så att publiken får hela grejen och inte behöver lämna Instagram för att förstå vad det handlar om, det vill säga gör native content.
se helhetenFlödetsinlägg bör ses dels i sin enhet men också i sitt sammanhang. Till skillnad från Händelser som försvinner efter 24 timmar hamnar flödesinläggen i ett rutnätverk på din profil. Där ligger de kvar om du inte väljer att radera eller arkivera dem.
Zooma ut och titta på hur ditt rutnätverk ser ut i sin helhet då och då – reflekterar det innehållet, redaktionen och personan bakom kontot? Vad säger det om er? Är det några färger som sticker ut? Blir det mycket text? Vilka inlägg sticker ut och vill man trycka på för att läsa mer? Fokusera på kvalitet och tänk framtid: inläggen skapar ett sorts arkiv av ert arbete. |
INNEHÅLL FRÅN MOBIL/DESKTOP
Du kan ta bilder direkt i mobilen, men du kan också ta dem med en kamera och sedan överföra dem till mobilen för uppladdning. Vissa kameror har wifi-funktionalitet som gör att du kan skicka bilden trådlöst till mobilen. Andra sätt att överföra är Dropbox, WeTransfer, AirDrop med flera.
- Bestäm dig för vilken känsla du vill förmedla med bilden.
- Tänk på ljuset. Undvik gult ljus från glödlampor och använd vitt dagsljus från till exempel ett fönster. Utomhus? Ställ dig i skugga.
- Tänk på bakgrunden. Den ska inte ta fokus från det du vill berätta med bilden.
- Gå närmare vid porträtt. Din bild ska fungera på en mobilskärm.
- Titta in i kameran om du fotar dig själv (inte på dig själv på skärmen).
VÄSSA DINA BILDER
Bilder som fungerar på Insta:
- Som BERÖR. Gripande nyheter, aktuellt, berättelser vi känner mycket för.
- Som har HUMOR. Det får oss att lajka och pinga in vänner.
- Som är IDENTITETSSKAPANDE. Som t ex ämnen som är engagerande. Tänk: "Jag är en sådan som bryr mig om XX"
BILDSPEL
Du kan lägga upp flera bilder i ett inlägg. Som följare blir det tydligt att inlägget innehåller fler bilder genom en ikon i höger hörn av bildspelets första bild. Tänk på:
- vilken bild som ska komma först – den kommer att synas som en enskild bild i ”galleriet” på din profil.
- vilken ordning på bilderna du vill ha (tänk berättande).
- hur du presenterar bildspelet i text.
BILDTEXTER
Bilden är i fokus på Instagram – men vad du väljer för bildtext spelar också roll.
|
Radbrytning på Instagram
- Gör INTE mellanslag innan retur.
- Blankrader fungerar inte.
- Skapa istället luft mellan stycken genom t ex en punkt eller en emoji.
- Att skriva texten i appen Anteckningar kan underlätta!
I Händelser försvinner inläggen efter 24 timmar. Där kan, och till viss del förväntas, man vara mer aktuell - det gör att man inte i alla lägen behöver ställa lika höga krav på bildkvalitet. Läs mer om Instagram Händelser här.
Detta kan du inte göra i flödesinlägg:
- Byta ut eller redigera en bild/film som redan är publicerad (en text kan du dock uppdatera).
- Få en klickbar länk (så strunta i länkar i texten). Däremot kan du tipsa om att länk finns i din biografi.
VÄSSA DINA FILMER
|
planering och schemaläggning
Det kan vara bra att i så stor utsträckning som möjligt planera flödet i förväg, istället för att ladda upp på stående fot (då är Stories bättre lämpat, om du rapporterar live, till exempel).
Du kan inte schemalägga dina inlägg i förväg i appen Instagram, men däremot det finns olika externa verktyg för detta, bland dem Later, Sked Social, Hootsuite, Buffer och Falcon. De har ofta en prenumerationskostnad men gör att man kan förbereda inlägg till flödet i förtid.
Ibland blir man blind för sitt eget innehåll. Ta en titt på din profil – hur ser alla bilder ut tillsammans? Vilka färger står ut, vilken känsla förmedlas, vad säger den bilden om kontot? Vad tänker en person som först stöter på ditt konto? Bjuder det in till vidare-klick och följning?
Du kan inte schemalägga dina inlägg i förväg i appen Instagram, men däremot det finns olika externa verktyg för detta, bland dem Later, Sked Social, Hootsuite, Buffer och Falcon. De har ofta en prenumerationskostnad men gör att man kan förbereda inlägg till flödet i förtid.
Ibland blir man blind för sitt eget innehåll. Ta en titt på din profil – hur ser alla bilder ut tillsammans? Vilka färger står ut, vilken känsla förmedlas, vad säger den bilden om kontot? Vad tänker en person som först stöter på ditt konto? Bjuder det in till vidare-klick och följning?
PUBLIKDIALOG
Publikens intryck av dig och din trovärdighet påverkas utifrån hur kommentarsfältet sköts, så tänk på att moderera alla kommentarer och vara närvarande i trådarna på Instagram.
På Instagram kan du:
Tänk också på dina DM!
|