Sveriges Radio Sociala Medier
  • Hem
    • Innehåll
    • Uppdateringar
  • Blogg
  • Planering
    • Redaktionell strategi
    • Vilka är ni i sociala medier?
    • Mål och statistik
    • Crowdtangle
      • Dashboards
      • Intelligence
    • Återkoppling
    • Att vinna tid
    • Att prata om sociala medier i radio
    • Tänk på källskyddet!
  • Best Practice
    • Best practice: introduktion
    • Instagram
      • Så lyckas du på Instagram
      • Flödet
      • Hashtaggar
      • Händelser
      • Höjdpunkter
      • Lokala Instagramkonton
    • Facebook
      • Grupper
      • Facebook Live
      • Statistik
      • Lokala Facebooksidor
    • Twitter
      • Tweetdeck
      • Statistik
    • Foto
    • Video
      • Innan du börjar
      • Tips & Trix
    • Ljud
    • Grafik
  • Research
    • Research: introduktion
    • Snabb nyhetsresearch
    • Personkartläggning
    • Källkritik
  • Interaktion
    • Dialog
      • Dialogens grunder
      • Nästa nivå
    • När det stormar
      • Checklista med tips och råd
    • Publikmedverkan
      • Crowdsourcing
      • Geotaggning
      • Hashtaggar
      • Whatsapp
    • Hat och hot
  • Juridik
    • När gäller YGL?
    • Programreglerna i sociala medier
    • Upphovs- och citaträtt
    • Privat användande
  • Om oss
    • Om guiden
    • Äldre handböcker
    • SR:s roll i sociala medier
    • Förord
  • Home
  • Planning
    • Who are you on social media?
    • Targets and statistics
      • Crowdtangle
        • Dashboards
        • Intelligence
    • Feedback
    • Gaining time
    • Talk about social media on radio
    • Source Protection
  • Best Practice
    • Instagram
      • How to succeed on Instagram
      • The Feed
      • Hashtags
      • Stories
      • Story highlights
    • Facebook
      • Facebook Groups
      • Facebook Live
      • Statistics on Facebook
    • Twitter
      • Sort using Tweetdeck
      • Twitter statistics
    • Photos
    • Video
      • Before you begin
      • Tips and tricks
    • Audio
    • Graphics
  • Research
    • Fast news research
    • People finding
    • Source criticism
  • Interaction
    • Dialogue
      • The basics of dialogue
      • Taking the dialogue to the next level
    • Storms of comments
    • Audience participation
      • Crowdsourcing
      • Geotagging
      • Hashtags
      • Whatsapp
    • Hate speech and threats
  • Legal issues
    • Freedom of Expression Law (YGL)
    • Sveriges Radio's programme policy on social media
    • Right of quotation and copyright
    • Private use of social media
  • About us
    • About the social media guide
    • Previous handbooks
    • Preface
  • Hem
    • Innehåll
    • Uppdateringar
  • Blogg
  • Planering
    • Redaktionell strategi
    • Vilka är ni i sociala medier?
    • Mål och statistik
    • Crowdtangle
      • Dashboards
      • Intelligence
    • Återkoppling
    • Att vinna tid
    • Att prata om sociala medier i radio
    • Tänk på källskyddet!
  • Best Practice
    • Best practice: introduktion
    • Instagram
      • Så lyckas du på Instagram
      • Flödet
      • Hashtaggar
      • Händelser
      • Höjdpunkter
      • Lokala Instagramkonton
    • Facebook
      • Grupper
      • Facebook Live
      • Statistik
      • Lokala Facebooksidor
    • Twitter
      • Tweetdeck
      • Statistik
    • Foto
    • Video
      • Innan du börjar
      • Tips & Trix
    • Ljud
    • Grafik
  • Research
    • Research: introduktion
    • Snabb nyhetsresearch
    • Personkartläggning
    • Källkritik
  • Interaktion
    • Dialog
      • Dialogens grunder
      • Nästa nivå
    • När det stormar
      • Checklista med tips och råd
    • Publikmedverkan
      • Crowdsourcing
      • Geotaggning
      • Hashtaggar
      • Whatsapp
    • Hat och hot
  • Juridik
    • När gäller YGL?
    • Programreglerna i sociala medier
    • Upphovs- och citaträtt
    • Privat användande
  • Om oss
    • Om guiden
    • Äldre handböcker
    • SR:s roll i sociala medier
    • Förord
  • Home
  • Planning
    • Who are you on social media?
    • Targets and statistics
      • Crowdtangle
        • Dashboards
        • Intelligence
    • Feedback
    • Gaining time
    • Talk about social media on radio
    • Source Protection
  • Best Practice
    • Instagram
      • How to succeed on Instagram
      • The Feed
      • Hashtags
      • Stories
      • Story highlights
    • Facebook
      • Facebook Groups
      • Facebook Live
      • Statistics on Facebook
    • Twitter
      • Sort using Tweetdeck
      • Twitter statistics
    • Photos
    • Video
      • Before you begin
      • Tips and tricks
    • Audio
    • Graphics
  • Research
    • Fast news research
    • People finding
    • Source criticism
  • Interaction
    • Dialogue
      • The basics of dialogue
      • Taking the dialogue to the next level
    • Storms of comments
    • Audience participation
      • Crowdsourcing
      • Geotagging
      • Hashtags
      • Whatsapp
    • Hate speech and threats
  • Legal issues
    • Freedom of Expression Law (YGL)
    • Sveriges Radio's programme policy on social media
    • Right of quotation and copyright
    • Private use of social media
  • About us
    • About the social media guide
    • Previous handbooks
    • Preface
Search

FLÖDET

​Flödet är det du ser när du går in i Instagramappen och scrollar neråt. De inlägg du gör här hamnar i rutnätet på din profil och blir kvar där om du inte själv väljer att ta bort eller arkivera dem.

​Instagramflödet skiljer sig från händelser och höjdpunkter, som du kan läsa om i respektive avsnitt ovan.
Bild

​POSTEN I DITT FLÖDE

Försök att tänka igenom hur Instagram-publiken tänker och känner när du utformar din post. 
  • Var rak och berättande i din text. Du kan också ställa frågor eller på annat sätt uppmana publiken till att interagera. En bra grej är att läsa igenom texten högt innan du postar så den är begriplig och engagerande. Texten kan också (till skillnad från bild/film) redigeras i efterhand.

  • Använd geolocation, hashtaggar och @. Det gör att din post blir mer sökbar, och möjligheten ökar för att fler hittar din post.

  • Instagrams flöde bygger på en algoritm, vilket gör att du inte kan räkna med att den dyker upp omedelbart i användarens flöde. Instagram lämpar sig därför dåligt för poster av typen "Strax hör du gästen XX i programmet". Utforma din post så att det är intressant och relevant oavsett när det syns i publikens flöde.
    ​
  • Utforma din post så att publiken får hela grejen och inte behöver lämna Instagram för att förstå vad det handlar om,  det vill säga gör native content.

Bild

se helheten

Flödetsinlägg bör ses dels i sin enhet men också i sitt sammanhang. Till skillnad från Händelser som försvinner efter 24 timmar hamnar flödesinläggen i ett rutnätverk på din profil. Där ligger de kvar om du inte väljer att radera eller arkivera dem.

​Zooma ut och titta på hur ditt rutnätverk ser ut i sin helhet då och då – reflekterar det innehållet, redaktionen och personan bakom kontot? Vad säger det om er? Är det några färger som sticker ut? Blir det mycket text? Vilka inlägg sticker ut och vill man trycka på för att läsa mer?
​
Fokusera på kvalitet och tänk framtid: inläggen skapar ett sorts arkiv av ert arbete.

​INNEHÅLL FRÅN MOBIL/DESKTOP

Du kan ta bilder direkt i mobilen, men du kan också ta dem med en kamera och sedan överföra dem till mobilen för uppladdning. Vissa kameror har wifi-funktionalitet som gör att du kan skicka bilden trådlöst till mobilen. Andra sätt att överföra är Dropbox, WeTransfer, AirDrop med flera.
  • Bestäm dig för vilken känsla du vill förmedla med bilden.

  • Tänk på ljuset. Undvik gult ljus från glödlampor och använd vitt dagsljus från till exempel ett fönster. Utomhus? Ställ dig i skugga.

  • Tänk på bakgrunden. Den ska inte ta fokus från det du vill berätta med bilden.

  • Gå närmare vid porträtt. Din bild ska fungera på en mobilskärm.
    ​
  • Titta in i kameran om du fotar dig själv (inte på dig själv på skärmen).
    ​
Regissera den/de du ska fotografera. Vill du berätta om någon som är till exempel upprörd bör personen inte le på bilden.
Bild

VÄSSA DINA BILDER

Bilder som fungerar på Insta:
​
  • Som BERÖR. Gripande nyheter, aktuellt, berättelser vi känner mycket för.

  • Som har HUMOR. Det får oss att lajka och pinga in vänner.

  • Som är IDENTITETSSKAPANDE. Som t ex ämnen som är engagerande. Tänk: "Jag är en sådan som bryr mig om XX"

BILDSPEL

​Du kan lägga upp flera bilder i ett inlägg. Som följare blir det tydligt att inlägget innehåller fler bilder genom en ikon i höger hörn av bildspelets första bild. Tänk på:
​
  • vilken bild som ska komma först – den kommer att synas som en enskild bild i ”galleriet” på din profil.

  • vilken ordning på bilderna du vill ha (tänk berättande).
    ​
  • hur du presenterar bildspelet i text.

BILDTEXTER

Bild
Bilden är i fokus på Instagram – men vad du väljer för bildtext spelar också roll.
  • Den första meningen är viktigast.

  • 140 tecken får plats under bilden i flödet. Är texten längre kommer det upp ett val att läsa mer – allt som allt får du plats med 2 200 tecken, inklusive hashtags (av vilka de tillåter max 30).

  • Längre texter är inget problem på Instagram, tvärtom kan en bra bild med en bildtext som lockar till fortsatt läsande gå riktigt bra.

  • Undvik att använda flödet till att uppmana till lyssning i FM eller länka till andra medium. Det kan ta tid innan inlägget dyker upp i dina följares flöden och så ”lyssna klockan 16.00 idag” blir snabbt gamla nyheter.
    ​
  • Se din profil som ett arkiv av bilder som du kurerar. Ge följaren hela grejen, native content.

Radbrytning på Instagram

  • Gör INTE mellanslag innan retur.
  • Blankrader fungerar inte.
  • Skapa istället luft mellan stycken genom t ex en punkt eller en emoji.
  • Att skriva texten i appen Anteckningar kan underlätta!

I Händelser försvinner inläggen efter 24 timmar. Där kan, och till viss del förväntas, man vara mer aktuell - det gör att man inte i alla lägen behöver ställa lika höga krav på bildkvalitet. Läs mer om Instagram Händelser här.

Bild
Detta kan du inte göra i flödesinlägg:
  • Byta ut eller redigera en bild/film som redan är publicerad (en text kan du dock uppdatera).
  • Få en klickbar länk (så strunta i länkar i texten). Däremot kan du tipsa om att länk finns i din biografi.

VÄSSA DINA FILMER

  • Innan du gör filmen: bestäm dig för vilken känsla du vill förmedla hos tittaren.

  • Fånga tittaren inom de tre första sekunderna.

  • Filma i dagsljus, men inte i direkt solljus. Släck inomhusbelysningen och filma vid ett fönster eller använd dagsljuslampa.

  • Filma i en miljö som säger något om det du vill berätta, men som inte stör och tar bort fokus.

  • Tänk på att titta in i kameran och inte på skärmen om du filmar dig själv med mobilen.

  • Mobilen eller kamerans mikrofon fungerar på upp till en meters avstånd, använd annars en extern mikrofon.

  • Texta helst dina filmer eftersom få tittar med ljudet på. Ha bra kontrast färgplatta eller skugga bakom texten, och se till att texten är lättläst.

  • Du kan trimma samt välja ”cover”-bild innan du lägger upp filmen. Dra med fingret längs videoklippet under ”Cover” och pausa när du vill. Välj  något som väcker nyfikenhet, som är en bra bild i sig och som representerar innehållet.
    ​
  • Tänk dramaturgi när du gör din film.
Bild
​Läs mer om film i sociala medier här.

planering och schemaläggning

Det kan vara bra att i så stor utsträckning som möjligt planera flödet i förväg, istället för att ladda upp på stående fot (då är Stories bättre lämpat, om du rapporterar live, till exempel).
 
Du kan inte schemalägga dina inlägg i förväg i appen Instagram, men däremot det finns olika externa verktyg för detta, bland dem Later, Sked Social, Hootsuite, Buffer och Falcon. De har ofta en prenumerationskostnad men gör att man kan förbereda inlägg till flödet i förtid.
 
Ibland blir man blind för sitt eget innehåll. Ta en titt på din profil – hur ser alla bilder ut tillsammans? Vilka färger står ut, vilken känsla förmedlas, vad säger den bilden om kontot? Vad tänker en person som först stöter på ditt konto? Bjuder det in till vidare-klick och följning?

PUBLIKDIALOG

Publikens intryck av dig och din trovärdighet påverkas utifrån hur kommentarsfältet sköts, så tänk på att moderera alla kommentarer och vara närvarande i trådarna på Instagram.
På Instagram kan du:
​
  • Ta bort kommentarer som bryter mot Sveriges Radios kommentarsregler.

  • Använda filter för ord som inte får användas i kommentarerna

  • Stänga av kommenteringen på enskilda poster (använd med försiktighet).
    ​
Läs om hur du hanterar kommentarsfält - och vad du gör när det stormar - här.
 
Tänk också på dina DM!
  • Ta för vana att kolla av dina direktmeddelande och svara de som skriver till dig.

  • Du kan också skicka DM till de som skriver i trådarna.

  • Tänk även på att inlägg, både från flöden och Stories, delas flitigt via DM.
    ​
  • DM-grupper gör att en kan skicka inlägg till fler än en person åt gången.
Bild
sverigesradio.se
About
Contact
The social media guide is empowered by Sveriges Radio. Sveriges Radio is a non-commercial, independent public service radio broadcaster. The headquarters are based in Stockholm, and the company has 25 local radio stations across the nation. SR report on Sweden and swedish news in six languages every weekday: arabic, english, kurdish (kurmanji and sorani), persian (farsi and dari), somali and swedish.  Sveriges Radio also provides content in finnish, meänkieli, sápmi and romani chib. All departments and editorial rooms are represented in social media, and SR has main accounts on Facebook, Instagram and Twitter. 
  • Hem
    • Innehåll
    • Uppdateringar
  • Blogg
  • Planering
    • Redaktionell strategi
    • Vilka är ni i sociala medier?
    • Mål och statistik
    • Crowdtangle
      • Dashboards
      • Intelligence
    • Återkoppling
    • Att vinna tid
    • Att prata om sociala medier i radio
    • Tänk på källskyddet!
  • Best Practice
    • Best practice: introduktion
    • Instagram
      • Så lyckas du på Instagram
      • Flödet
      • Hashtaggar
      • Händelser
      • Höjdpunkter
      • Lokala Instagramkonton
    • Facebook
      • Grupper
      • Facebook Live
      • Statistik
      • Lokala Facebooksidor
    • Twitter
      • Tweetdeck
      • Statistik
    • Foto
    • Video
      • Innan du börjar
      • Tips & Trix
    • Ljud
    • Grafik
  • Research
    • Research: introduktion
    • Snabb nyhetsresearch
    • Personkartläggning
    • Källkritik
  • Interaktion
    • Dialog
      • Dialogens grunder
      • Nästa nivå
    • När det stormar
      • Checklista med tips och råd
    • Publikmedverkan
      • Crowdsourcing
      • Geotaggning
      • Hashtaggar
      • Whatsapp
    • Hat och hot
  • Juridik
    • När gäller YGL?
    • Programreglerna i sociala medier
    • Upphovs- och citaträtt
    • Privat användande
  • Om oss
    • Om guiden
    • Äldre handböcker
    • SR:s roll i sociala medier
    • Förord
  • Home
  • Planning
    • Who are you on social media?
    • Targets and statistics
      • Crowdtangle
        • Dashboards
        • Intelligence
    • Feedback
    • Gaining time
    • Talk about social media on radio
    • Source Protection
  • Best Practice
    • Instagram
      • How to succeed on Instagram
      • The Feed
      • Hashtags
      • Stories
      • Story highlights
    • Facebook
      • Facebook Groups
      • Facebook Live
      • Statistics on Facebook
    • Twitter
      • Sort using Tweetdeck
      • Twitter statistics
    • Photos
    • Video
      • Before you begin
      • Tips and tricks
    • Audio
    • Graphics
  • Research
    • Fast news research
    • People finding
    • Source criticism
  • Interaction
    • Dialogue
      • The basics of dialogue
      • Taking the dialogue to the next level
    • Storms of comments
    • Audience participation
      • Crowdsourcing
      • Geotagging
      • Hashtags
      • Whatsapp
    • Hate speech and threats
  • Legal issues
    • Freedom of Expression Law (YGL)
    • Sveriges Radio's programme policy on social media
    • Right of quotation and copyright
    • Private use of social media
  • About us
    • About the social media guide
    • Previous handbooks
    • Preface