SÅ LYCKAS DU PÅ INSTAGRAM
INNAN DU BÖRJARSka du starta ett nytt, eller ta nya tag om ett befintligt konto? Då är det nödvändigt att först prata igenom vad syftet med kontot är och hur ni vill arbeta.
Besvara dessa frågor:
|
Har ni innehåll som är intressant för en nischad publik? Ta reda på vilka hashtaggar som publiken använder. Passar det att tagga era flödesinlägg och Händelser med dem? Läs mer om hashtaggar här.
Är nära berättelser er grej? Det personliga och berörande fungerar ofta bra på Instagram.
ANVÄNDA INSTAGRAM FÖR RESEARCH
Instagram kan vara ett bra verktyg inte bara för selfies, men också för research och personkartläggning.
Titta på hashtags, geotaggar och relaterade konton – och glöm inte Händelser. Har något hänt på en speciell ort kan man snabbt gå in och titta om någon som bor där har lagt upp någonting på den geo- eller hashtaggen. Söker man personer som är insatta i ett särskilt ämne kan man titta på vilka konton som verkar leda den diskussionen, till exempel.
Titta på hashtags, geotaggar och relaterade konton – och glöm inte Händelser. Har något hänt på en speciell ort kan man snabbt gå in och titta om någon som bor där har lagt upp någonting på den geo- eller hashtaggen. Söker man personer som är insatta i ett särskilt ämne kan man titta på vilka konton som verkar leda den diskussionen, till exempel.
STATIStiK
För att lyckas på Instagram behöver du ha koll på din statistik. Du kan läsa mer om det här, men i korthet:
- Se till att kontot har en företagsprofil och är kopplat till en Facebook-sida. Då hittar du Instagram Insights i appen!
- I Instagram Insights kan du se vilka dina följare är utifrån ålder, kön och var de befinner sig i världen. Du kan också se hur dina poster och Händelser når ut och hur engagerad publiken är i dem. Du kan till exempel se vilken slags poster som får flesta kommentarer, om en hashtagg påverkar postens räckvidd och vilka Händelser som fått många exponeringar.
- Genom att analysera statistiken kan du till exempel se att dina följare föredrar närbilder på programledarna, poster om mat eller att det är dina väderprognoser som ger flest filmvisningar. Du kan sedan använda denna kunskap om er publik för att förbättra redaktionens arbete på Instagram.
SAMMANFATTNINGSVIS
Glöm inte att kika på din egen profilsida!
Ser det snyggt ut? Hänger allt ihop, finns en röd tråd? |