Hur slår man igenom i ett enormt flöde som Facebook när man har en liten lokaljournalistisk Facebooksida? Konkurrensen kan kännas som en omöjlighet men det finns saker man kan göra för att bättre nå ut till sin publik. Vi har jämfört Sveriges Radios lokala Facebooksidor, de som får högst antal interaktioner med de som får lägst. Efter en hel del analyser av vårt insamlade material var det flera saker som stod ut som vinnande koncept. Dessa koncept tror vi kan appliceras även på annat än lokaljournalistik såklart. 1. POSTA OFTARE Följarna ska kunna lita på att du uppdaterar dem med vad som händer, när det händer. Vi vill att publiken ska gå till vår Facebooksida istället för till konkurrenternas, när det händer något i vårt område. De lokala Facebook-konton som går bra postar i genomsnitt 4,4 inlägg per dag jämfört 1,4 för de som har få interaktioner. 2. VINKLA DINA INLÄGG Ha en tydlig vinkel på dina inlägg – vad är grejen och vad är det dina följare ska reagera på? Kopiera inte ingressen från sajten, utan skriv en engagerande inläggstext anpassad för sociala medier! 3. STÄLL LOKALA FRÅGOR Självklart är riksnyheter också viktigt för personer i ditt område, men att följa en lokal P4-kanal gör man för att få reda på det senaste i just sitt område. Öppna för lokala diskussioner genom att ställa lokala frågor! De Facebook-konton som får höga interaktioner postar mer lokalt innehåll (70 procent lokalt) än de som har lägst antal interaktioner. 4. LÄGG UT FLER NYHETER Lägg ut era nyheter på Facebook – men försök ha en variation. De kanaler som går bra lägger ut mer nyheter än feature. Det finns ingen exakt siffra på hur mycket feature/nyheter man bör lägga upp. Men att bara ställa dagens fråga – eller bara lägga ut blåljus-nyheter fungerar inte särskilt bra. 5. LÅT PROGRAMLEDARE POSTA Visa upp dina profiler. Selfies eller egna tankar och funderingar vill publiken ha från era programledare och reportrar. Men det behöver inte bara vara skoj – även nyheter kan användas för att profilera era medarbetare. Tänk bara på att inte dansa och sjunga till upphovsrättsskyddad musik. 6. STÄLL INTE ALLTID FRÅGOR Ställ frågor när du vill ha svar – och fundera på vad du ska ha svaren till. Alla inlägg behöver inte ha en fråga kopplad till sig (ett ämne har ett topic oavsett om du ställer en fråga). När du ställer frågor – ställ inte för långsökta frågor och inte flera frågor i samma inlägg. Fundera helt enkelt över om det är en fråga som går att svara på. 7. SVARA PÅ ALLA KOMMENTARER Visa publiken att du finns där och lyssnar på dem, och våga också sätta ner foten mot de som går över gränsen! Det räcker inte med att svara på en eller två kommentarer, utan gå igenom allas. Moderera hårdare och bättre när det gäller frågor kring brott och straff, och minoritetsfrågor. 8. VÄCK KÄNSLOR MED DINA BILDER Visa upp vad grejen är – även genom bilden! Ibland behöver vi byta ut ett foto på t.ex. en leende politiker mot en bild som faktiskt handlar om ämnet. Detta gäller både bilder som länkas in via sajten och de som läggs upp direkt på Facebook. Fråga dina kollegor om vad de får för känsla av bilden du valt – och byt ut den om den inte väcker några känslor hos er. 9. TEXTA OCH KLIPP FILMER Texta och klipp filmerna. Jobba på att få grafiskt snyggare text i bild och text i film. Experimentera inte, utan håll er till en mall! Framförallt är det text i bild som behöver bli bättre! 10. CREDDA TT-FOTOGRAFEN Skriv ut ”Foto: XX/TT” när du använder TT-bilder på Facebook, och glöm inte heller att lägga på TT-vattenstämpeln! 11. PLANERA FACEBOOK PÅ MÖTEN Gå igenom Facebook på era planeringar – vad ska läggas ut, hur görs jobbet på Facebook? Behövs det någon specialbild eller film? Vad vill vi ha ut av posten? 12. UTVÄRDERA MED STATISTIK Ta som vana att åtminstone en gång i månaden gå igenom statistiken grundligt. Vad har gått bra? Varför har det gått bra? Vad har gått dåligt? Varför har det gått dåligt? Ska vi göra något annorlunda? Är det något vi borde fortsätta med? Involvera programledare, reportrar, chefer och alla digitala i denna diskussion. /Sally Eriksson & Robert Jacobsson
Digitala utvecklingsredaktörer Kommentarerna är stängda.
|
OM OSSNyheter från Sociala Medier-teamet på Sveriges Radio. Arkiv
Augusti 2019
TAGGAR |
|
The social media guide is empowered by Sveriges Radio. Sveriges Radio is a non-commercial, independent public service radio broadcaster. The headquarters are based in Stockholm, and the company has 25 local radio stations across the nation. SR report on Sweden and swedish news in six languages every weekday: arabic, english, kurdish (kurmanji and sorani), persian (farsi and dari), somali and swedish. Sveriges Radio also provides content in finnish, meänkieli, sápmi and romani chib. All departments and editorial rooms are represented in social media, and SR has main accounts on Facebook, Instagram and Twitter.
|