I ett polariserat USA, hur kommer debatten och idéen om sanning och fakta i USA, påverka valet? Sally Buzzbee från AP (Associated Press) berättar att de har samarbetat med USAFacts för att ta fram och lyfta fram statistik om tillit till bland annat media och vad som anses som fakta bland amerikaner. Bland annat lyfter Sally fram att lyfter fram dessa siffror hur amerikaner förhåller sig till sanning/fakta: Många väljer och tar informerade beslut inför val under politiska debatter, men ändå tvivlar amerikaner på att det som sägs är baserade på fakta.
När AP och USAfacts djupdyker ner i siffrorna visar dessa att detta skiljer sig mellan republikaner och demokrater: Republikaner litar mindre på uttalanden av akademiker, forskning och media, utan litar exempelvis mer på vad presidenten säger, jämfört med demokrater. Självklart spelar även idéen om eliten och media in. Närheten till media påverkar, så lokalnyheter har generellt högre tillit än stora riksmedia. Sally lyfter bland annat fram vikten av transparens och var källor och fakta kommer ifrån. Amerikaner vill komma behind the scenes och kunna granska källorna själva. Transparens. Ett väldigt bra ord att ha i bakhuvudet. Att publiken frågar och kritiskt granskar oss är ju i grunden väldigt väldigt bra! Vi borde lära oss mer av det, och våga gå bortom papegojsvar när vi får svåra frågor, utan mer synliggöra och dela med oss av hur och vad vi rapporterar om. Kanske kan allt inte alltid finnas med i våra ljudklipp och artiklar, men vi har ju kommentarsfält och email att fylla i och våga diskutera med publiken. Kommentarerna är stängda.
|
OM OSSNyheter från Sociala Medier-teamet på Sveriges Radio. Arkiv
November 2019
TAGGAR |
|
The social media guide is empowered by Sveriges Radio. Sveriges Radio is a non-commercial, independent public service radio broadcaster. The headquarters are based in Stockholm, and the company has 25 local radio stations across the nation. SR report on Sweden and swedish news in six languages every weekday: arabic, english, kurdish (kurmanji and sorani), persian (farsi and dari), somali and swedish. Sveriges Radio also provides content in finnish, meänkieli, sápmi and romani chib. All departments and editorial rooms are represented in social media, and SR has main accounts on Facebook, Instagram and Twitter.
|