Newrewired 2019 är igång i London! Keynotetalaren Dmitry Shishkin har 20 år inom nyheter på BBC i bagaget men jobbar numera som ”Chief Content Officer” på Culture Trip; ett företag som aspirerar att bli ”nästa Spotify, Amazon eller Uber” inom internationell turism. Föreläsningen lutar betydligt mer åt att handla om Culture Trip som företag och affärsmodell än om journalistik eller redaktionell verksamhet. Mycket handlar om datainsamling på ett vettigt sätt: sökmotoroptimisering, förnyelse av innehåll som ”inte flyger” och den iterativa arbetsprocessen bakom, arbetsledning av grupper som sitter utspridda, och så vidare. Dock trycker föreläsaren mkt på att det är den enskilde journalistens kreativa driv och förankring i lokala frågor som är det absolut viktigaste för att skapa innehåll publiken vill ta till sig, oavsett om det kommer till journalistik eller innehåll till din nya start-up app. ”Om ni inte fokuserar på kreativt arbete och regionala berättelser kan ni lika gärna lägga ner” - Dmitry Shishkin, Culture Trip Skillnaderna mellan att jobba med dagsnyheter (”som ska skrivas bara för att och som aldrig blir lästa”, säger Shishkin själv) och det mer tidlösa innehåll han sysslar med idag är det tacksamma faktum att tidlöst innehåll är just det - tidlöst. Publiken kan återkomma till en artikel som heter ”Torontobornas 6 bästa pizzerior” år efter år på ett vis som dagsfärsk nyhet inte har någon chans att tävla med. Förutsatt att pizzeriorna är så bra som det påstås har innehållet i det förstnämnda exemplet också betydligt kortare halveringstid och bättre chanser att generera bra siffror. Ett viktigt faktum att hålla i minnet för oss på Sveriges Radio: Säger de aktuella siffrorna någonting om det faktiska nyhetsvärdet? När ska vi låta siffrorna informera oss och när värderar vi nyhetens värde högre än statistiken? Tyvärr resonerar Shishkin inget kring sitt tidigare arbete att utveckla den digitala nyhetsrapporteringen och hur det arbetet varit annorlunda, journalistiskt och datainsamlingmässigt, från hur han jobbar idag. Såhär sammanfattar Shishkin sin dragning: Shishkin resonerar mer kring form, automatisering och SEO än journalistik, men det väcker sannerligen tankar kring hur vi på Sveriges Radio mäter och värderar vårt eget digitala innehåll.
Kommentarerna är stängda.
|
OM OSSNyheter från Sociala Medier-teamet på Sveriges Radio. Arkiv
November 2019
TAGGAR |
|
The social media guide is empowered by Sveriges Radio. Sveriges Radio is a non-commercial, independent public service radio broadcaster. The headquarters are based in Stockholm, and the company has 25 local radio stations across the nation. SR report on Sweden and swedish news in six languages every weekday: arabic, english, kurdish (kurmanji and sorani), persian (farsi and dari), somali and swedish. Sveriges Radio also provides content in finnish, meänkieli, sápmi and romani chib. All departments and editorial rooms are represented in social media, and SR has main accounts on Facebook, Instagram and Twitter.
|