Sveriges Radio Sociala Medier
  • Hem
    • Innehåll
    • Uppdateringar
  • Blogg
  • Planering
    • Redaktionell strategi
    • Vilka är ni i sociala medier?
    • Mål och statistik
    • Crowdtangle
      • Dashboards
      • Intelligence
    • Återkoppling
    • Att vinna tid
    • Att prata om sociala medier i radio
    • Tänk på källskyddet!
  • Best Practice
    • Best practice: introduktion
    • Instagram
      • Så lyckas du på Instagram
      • Flödet
      • Hashtaggar
      • Händelser
      • Höjdpunkter
      • Lokala Instagramkonton
    • Facebook
      • Grupper
      • Facebook Live
      • Statistik
      • Lokala Facebooksidor
    • Twitter
      • Tweetdeck
      • Statistik
    • Foto
    • Video
      • Innan du börjar
      • Tips & Trix
    • Ljud
    • Grafik
  • Research
    • Research: introduktion
    • Snabb nyhetsresearch
    • Personkartläggning
    • Källkritik
  • Interaktion
    • Dialog
      • Dialogens grunder
      • Nästa nivå
    • När det stormar
      • Checklista med tips och råd
    • Publikmedverkan
      • Crowdsourcing
      • Geotaggning
      • Hashtaggar
      • Whatsapp
    • Hat och hot
  • Juridik
    • När gäller YGL?
    • Programreglerna i sociala medier
    • Upphovs- och citaträtt
    • Privat användande
  • Om oss
    • Om guiden
    • Äldre handböcker
    • SR:s roll i sociala medier
    • Förord
  • Home
  • Planning
    • Who are you on social media?
    • Targets and statistics
      • Crowdtangle
        • Dashboards
        • Intelligence
    • Feedback
    • Gaining time
    • Talk about social media on radio
    • Source Protection
  • Best Practice
    • Instagram
      • How to succeed on Instagram
      • The Feed
      • Hashtags
      • Stories
      • Story highlights
    • Facebook
      • Facebook Groups
      • Facebook Live
      • Statistics on Facebook
    • Twitter
      • Sort using Tweetdeck
      • Twitter statistics
    • Photos
    • Video
      • Before you begin
      • Tips and tricks
    • Audio
    • Graphics
  • Research
    • Fast news research
    • People finding
    • Source criticism
  • Interaction
    • Dialogue
      • The basics of dialogue
      • Taking the dialogue to the next level
    • Storms of comments
    • Audience participation
      • Crowdsourcing
      • Geotagging
      • Hashtags
      • Whatsapp
    • Hate speech and threats
  • Legal issues
    • Freedom of Expression Law (YGL)
    • Sveriges Radio's programme policy on social media
    • Right of quotation and copyright
    • Private use of social media
  • About us
    • About the social media guide
    • Previous handbooks
    • Preface
  • Hem
    • Innehåll
    • Uppdateringar
  • Blogg
  • Planering
    • Redaktionell strategi
    • Vilka är ni i sociala medier?
    • Mål och statistik
    • Crowdtangle
      • Dashboards
      • Intelligence
    • Återkoppling
    • Att vinna tid
    • Att prata om sociala medier i radio
    • Tänk på källskyddet!
  • Best Practice
    • Best practice: introduktion
    • Instagram
      • Så lyckas du på Instagram
      • Flödet
      • Hashtaggar
      • Händelser
      • Höjdpunkter
      • Lokala Instagramkonton
    • Facebook
      • Grupper
      • Facebook Live
      • Statistik
      • Lokala Facebooksidor
    • Twitter
      • Tweetdeck
      • Statistik
    • Foto
    • Video
      • Innan du börjar
      • Tips & Trix
    • Ljud
    • Grafik
  • Research
    • Research: introduktion
    • Snabb nyhetsresearch
    • Personkartläggning
    • Källkritik
  • Interaktion
    • Dialog
      • Dialogens grunder
      • Nästa nivå
    • När det stormar
      • Checklista med tips och råd
    • Publikmedverkan
      • Crowdsourcing
      • Geotaggning
      • Hashtaggar
      • Whatsapp
    • Hat och hot
  • Juridik
    • När gäller YGL?
    • Programreglerna i sociala medier
    • Upphovs- och citaträtt
    • Privat användande
  • Om oss
    • Om guiden
    • Äldre handböcker
    • SR:s roll i sociala medier
    • Förord
  • Home
  • Planning
    • Who are you on social media?
    • Targets and statistics
      • Crowdtangle
        • Dashboards
        • Intelligence
    • Feedback
    • Gaining time
    • Talk about social media on radio
    • Source Protection
  • Best Practice
    • Instagram
      • How to succeed on Instagram
      • The Feed
      • Hashtags
      • Stories
      • Story highlights
    • Facebook
      • Facebook Groups
      • Facebook Live
      • Statistics on Facebook
    • Twitter
      • Sort using Tweetdeck
      • Twitter statistics
    • Photos
    • Video
      • Before you begin
      • Tips and tricks
    • Audio
    • Graphics
  • Research
    • Fast news research
    • People finding
    • Source criticism
  • Interaction
    • Dialogue
      • The basics of dialogue
      • Taking the dialogue to the next level
    • Storms of comments
    • Audience participation
      • Crowdsourcing
      • Geotagging
      • Hashtags
      • Whatsapp
    • Hate speech and threats
  • Legal issues
    • Freedom of Expression Law (YGL)
    • Sveriges Radio's programme policy on social media
    • Right of quotation and copyright
    • Private use of social media
  • About us
    • About the social media guide
    • Previous handbooks
    • Preface
Search

FACEBOOK LIVE

Facebook live kan vara ett sätt att nå ny publik, till exempel för redaktioner som riktar sig till unga målgrupper, eftersom att livesändningar är ett etablerat sätt för dem att konsumera sociala medier och interagera med olika typer av avsändare. Och glöm inte att svara på publiken frågor som kommer in under livesändningen! Dialogen är lika viktig när ni sänder live, som när ni kommunicerar med publiken kring andra typer av journalistiskt innehåll. 

Facebook Live gör sig bäst när du är på plats när det händer något spektakulärt, intervjuar en person som du vill att publiken ska kunna ställa frågor direkt till eller på annat sätt bevakar en händelse som gör sig bättre i ett JUST NU-läge än senare.
​
​Många av lärdomarna under rubriken Video är såklart också applicerbara på Facebook Live, så klicka dig vidare dit om du vill läsa mer om video generellt.
​
Facebook är den största och bredaste sociala medierplattformen för många, och trots att  "liveboomen" popularitets- och algoritmmässigt verkar vara över finns det många bra och kreativa användningsområden för Facebook Live:
  • Realtidgrävet: Ta med dina följare på resan! Ett prisbelönt exempel på den här formen är Breakits Eric Wisterberg som wallraffade som cykelbud under våren 2017. Under ett arbetspass filmade han sig själv medan han cyklade, och svarade direkt på följarnas frågor knutna till granskningen. Granskningen tog så småningom hem en Guldspade för Årets förnyare på Grävseminariet 2018.  

    Om du planerar ett realtidsgräv i Facebook Live, glöm inte att tänka en extra gång på vilka säkerhet- och integritetsrisker som en livesändning kan innebära för dig och andra medverkande. Det är svårare att styra över innehållet i en livesändning än en video du klipper samman på egen hand.
  •  Frågor och svar: Har du en expert eller annan spännande person tillgänglig kan du med fördel låta denne svara på följarnas frågor i direktsändning! Som i det här exemplet, då Ligga med P3 hade regelbundna Facebook Live-sändningar där lyssnarna kunde ställa frågor till sexologen Camilla Larsson. 

    Det här formatet gör det superenkelt att verkligen komma följarna nära och visa att deras input har betydelse. Använd frågor och svar från din livesändning som uppslag till ny journalistik i radio och podd. 

    Ett viktigt tips är att hålla igång livesändningen en stund och inte sluta för tidigt; att ge följarna en chans att upptäcka att du faktiskt sänder live. Förbered gärna några egna frågor för att slippa dödtid.

    Dåligt ljud och en riktigt tråkig studiomiljö kan vara avskräckande även om experten är nog så intressant. Välj miljö/bakgrund med omsorg, och använd extern mikrofon!
  • JUST NU-sändningen: Något anmärkningsvärt händer precis nu, och du står mitt i smeten med din mobil. Varför inte sända live? Exemplet nedan är P4 Stockholms rapportering från en brand i Portugals ambassad våren 2018, där reportern tar tillfället i akt att ställa frågor till polisen och utforska omgivningarna på ett utförligt sätt som det förmodligen inte hade funnits tid till i radio.

    Precis som i realtidsgrävet är det viktigt att vara varsam med vad och vem du filmar under pågående händelser. Beakta till exempel lämpligheten i att filma människor om du misstänker att de är skadade eller i chock (SR:s programregler gäller även det vi gör i sociala medier, mer om det här).
    ​
  • Tänk också på att YGL gäller direktsändningar i sociala medier, det vill säga att vid direktsändningar så behöver ansvarig utgivare för sändningen stå tydligt i beskrivningen. Om direktsändningen ligger kvar för tittning/lyssning i efterhand skyddas inte längre programmet av YGL. Det innebär att de medverkande (även anställda vid SR) själva svarar för allt de säger. Se därför till att sändningen inte blir tillgänglig i efterhand om innehållet i den är känsligt. (Läs mer om YGL och sociala medier här). 

    Pågår sändningen länge är det bra att upprepa vad som händer för nytillkomna eller mindre uppmärksamma följare: "Mitt namn är reporter Y och jag befinner mig på plats X där händelse Z ägt rum", till exempel. 
​​

Så sänder du live från din fACEBOOKsida:

  1. ​Öppna din sida/profil för att skriva en post.

  2. Välj "Livevideo".

  3. Botanisera bland de olika filtren (i skrivande stund finns allt ifrån spegelvänd video, till ett skägg bestående av ditt eget ansikte 100+ gånger) i scrollistan och under trollstaven.

  4. Beskriv din sändning i posten.

  5. Börja sända! (Exempelklippet ovan bryter dessvärre mot en hel del kardinalregler vad gäller video, men du kan ta del av dem här).
    ​
  6. När sändningen är över (vilket den kan vara efter minst fyra sekunder, och högst fyra timmar) väljer du huruvida den ska finnas kvar på din sida som ett vanligt videoinlägg, eller om du vill ta bort det från sidan. Du har även alternativet att spara sändningen på din mobil, även om du inte väljer att publicera videon på sidan.

TIPS OCH TRIX

Håll dig nära personerna som pratar, men använd hellre en extern mikrofon än mobilkamerans inbyggda. Bra ljud är viktigt för att publiken inte ska tröttna eller bli irriterad. Betrakta en livesändning på Facebook som vilken annan redaktionell produkt som helst, tumma inte på kvaliteten. ​

När du direktsänder på Facebook kan du rikta mobilkameran mot dig själv, eller filma utåt. Du kan förstås använda en stationär kamera också, med ett stativ om det behövs, till exempel om du ska göra en längre sändning från ett seminarium. 

​Precis som i en "vanlig" video (vilket ju även en sändning på Facebook Live blir, om du inte väljer att radera den efter att du slutat filma) är det viktigt att tänka på upphovsrätt. Kan du zooma in på den fina statyn på torget, och har du verkligen tillstånd att publicera intervjun om det pågår en konsert i bakgrunden? Läs mer om citat och upphovsrätt här.
I korthet: 

  • Byt inte mellan stående och liggande format under sändning. Välj EN riktning och håll fast vid den! 

  • En extern mikrofon är nästan alltid bättre än mobilens inbyggda.

  • Ha koll på upphovsrätten.
    ​
  • Beakta din egen och de medverkandes säkerhet när du är ute på jobb.
sverigesradio.se
About
Contact
The social media guide is empowered by Sveriges Radio. Sveriges Radio is a non-commercial, independent public service radio broadcaster. The headquarters are based in Stockholm, and the company has 25 local radio stations across the nation. SR report on Sweden and swedish news in six languages every weekday: arabic, english, kurdish (kurmanji and sorani), persian (farsi and dari), somali and swedish.  Sveriges Radio also provides content in finnish, meänkieli, sápmi and romani chib. All departments and editorial rooms are represented in social media, and SR has main accounts on Facebook, Instagram and Twitter. 
  • Hem
    • Innehåll
    • Uppdateringar
  • Blogg
  • Planering
    • Redaktionell strategi
    • Vilka är ni i sociala medier?
    • Mål och statistik
    • Crowdtangle
      • Dashboards
      • Intelligence
    • Återkoppling
    • Att vinna tid
    • Att prata om sociala medier i radio
    • Tänk på källskyddet!
  • Best Practice
    • Best practice: introduktion
    • Instagram
      • Så lyckas du på Instagram
      • Flödet
      • Hashtaggar
      • Händelser
      • Höjdpunkter
      • Lokala Instagramkonton
    • Facebook
      • Grupper
      • Facebook Live
      • Statistik
      • Lokala Facebooksidor
    • Twitter
      • Tweetdeck
      • Statistik
    • Foto
    • Video
      • Innan du börjar
      • Tips & Trix
    • Ljud
    • Grafik
  • Research
    • Research: introduktion
    • Snabb nyhetsresearch
    • Personkartläggning
    • Källkritik
  • Interaktion
    • Dialog
      • Dialogens grunder
      • Nästa nivå
    • När det stormar
      • Checklista med tips och råd
    • Publikmedverkan
      • Crowdsourcing
      • Geotaggning
      • Hashtaggar
      • Whatsapp
    • Hat och hot
  • Juridik
    • När gäller YGL?
    • Programreglerna i sociala medier
    • Upphovs- och citaträtt
    • Privat användande
  • Om oss
    • Om guiden
    • Äldre handböcker
    • SR:s roll i sociala medier
    • Förord
  • Home
  • Planning
    • Who are you on social media?
    • Targets and statistics
      • Crowdtangle
        • Dashboards
        • Intelligence
    • Feedback
    • Gaining time
    • Talk about social media on radio
    • Source Protection
  • Best Practice
    • Instagram
      • How to succeed on Instagram
      • The Feed
      • Hashtags
      • Stories
      • Story highlights
    • Facebook
      • Facebook Groups
      • Facebook Live
      • Statistics on Facebook
    • Twitter
      • Sort using Tweetdeck
      • Twitter statistics
    • Photos
    • Video
      • Before you begin
      • Tips and tricks
    • Audio
    • Graphics
  • Research
    • Fast news research
    • People finding
    • Source criticism
  • Interaction
    • Dialogue
      • The basics of dialogue
      • Taking the dialogue to the next level
    • Storms of comments
    • Audience participation
      • Crowdsourcing
      • Geotagging
      • Hashtags
      • Whatsapp
    • Hate speech and threats
  • Legal issues
    • Freedom of Expression Law (YGL)
    • Sveriges Radio's programme policy on social media
    • Right of quotation and copyright
    • Private use of social media
  • About us
    • About the social media guide
    • Previous handbooks
    • Preface