FACEBOOK LIVE
Facebook live kan vara ett sätt att nå ny publik, till exempel för redaktioner som riktar sig till unga målgrupper, eftersom att livesändningar är ett etablerat sätt för dem att konsumera sociala medier och interagera med olika typer av avsändare. Och glöm inte att svara på publiken frågor som kommer in under livesändningen! Dialogen är lika viktig när ni sänder live, som när ni kommunicerar med publiken kring andra typer av journalistiskt innehåll.
Facebook Live gör sig bäst när du är på plats när det händer något spektakulärt, intervjuar en person som du vill att publiken ska kunna ställa frågor direkt till eller på annat sätt bevakar en händelse som gör sig bättre i ett JUST NU-läge än senare.
Många av lärdomarna under rubriken Video är såklart också applicerbara på Facebook Live, så klicka dig vidare dit om du vill läsa mer om video generellt.
Facebook Live gör sig bäst när du är på plats när det händer något spektakulärt, intervjuar en person som du vill att publiken ska kunna ställa frågor direkt till eller på annat sätt bevakar en händelse som gör sig bättre i ett JUST NU-läge än senare.
Många av lärdomarna under rubriken Video är såklart också applicerbara på Facebook Live, så klicka dig vidare dit om du vill läsa mer om video generellt.
Facebook är den största och bredaste sociala medierplattformen för många, och trots att "liveboomen" popularitets- och algoritmmässigt verkar vara över finns det många bra och kreativa användningsområden för Facebook Live:
|
|
|
|
|
|
Så sänder du live från din fACEBOOKsida:
- Öppna din sida/profil för att skriva en post.
- Välj "Livevideo".
- Botanisera bland de olika filtren (i skrivande stund finns allt ifrån spegelvänd video, till ett skägg bestående av ditt eget ansikte 100+ gånger) i scrollistan och under trollstaven.
- Beskriv din sändning i posten.
- Börja sända! (Exempelklippet ovan bryter dessvärre mot en hel del kardinalregler vad gäller video, men du kan ta del av dem här).
- När sändningen är över (vilket den kan vara efter minst fyra sekunder, och högst fyra timmar) väljer du huruvida den ska finnas kvar på din sida som ett vanligt videoinlägg, eller om du vill ta bort det från sidan. Du har även alternativet att spara sändningen på din mobil, även om du inte väljer att publicera videon på sidan.
TIPS OCH TRIX
Håll dig nära personerna som pratar, men använd hellre en extern mikrofon än mobilkamerans inbyggda. Bra ljud är viktigt för att publiken inte ska tröttna eller bli irriterad. Betrakta en livesändning på Facebook som vilken annan redaktionell produkt som helst, tumma inte på kvaliteten.
När du direktsänder på Facebook kan du rikta mobilkameran mot dig själv, eller filma utåt. Du kan förstås använda en stationär kamera också, med ett stativ om det behövs, till exempel om du ska göra en längre sändning från ett seminarium.
Precis som i en "vanlig" video (vilket ju även en sändning på Facebook Live blir, om du inte väljer att radera den efter att du slutat filma) är det viktigt att tänka på upphovsrätt. Kan du zooma in på den fina statyn på torget, och har du verkligen tillstånd att publicera intervjun om det pågår en konsert i bakgrunden? Läs mer om citat och upphovsrätt här.
När du direktsänder på Facebook kan du rikta mobilkameran mot dig själv, eller filma utåt. Du kan förstås använda en stationär kamera också, med ett stativ om det behövs, till exempel om du ska göra en längre sändning från ett seminarium.
Precis som i en "vanlig" video (vilket ju även en sändning på Facebook Live blir, om du inte väljer att radera den efter att du slutat filma) är det viktigt att tänka på upphovsrätt. Kan du zooma in på den fina statyn på torget, och har du verkligen tillstånd att publicera intervjun om det pågår en konsert i bakgrunden? Läs mer om citat och upphovsrätt här.
I korthet:
- Byt inte mellan stående och liggande format under sändning. Välj EN riktning och håll fast vid den!
- En extern mikrofon är nästan alltid bättre än mobilens inbyggda.
- Ha koll på upphovsrätten.
- Beakta din egen och de medverkandes säkerhet när du är ute på jobb.