STATISTIK
Analys av statistik är avgörande för att redaktionens arbete i sociala medier ska fungera på bästa sätt. Statistiken lär er vilken journalistik som engagerar, hur långt ert innehåll når och hur relevant publiken upplever den samt vilka samtalsämnen som berör i vår egen journalistik och i de sociala medierna i stort.
Facebook har det mest avancerade och utförliga statistikverktyget av de stora sociala plattformarna. Här finns uppgifter om allt från din målgrupps åldersspann och demografi till detaljerad information om hur länge publiken tittar på dina videor, och om de slår på ljudet eller inte.
Facebook har det mest avancerade och utförliga statistikverktyget av de stora sociala plattformarna. Här finns uppgifter om allt från din målgrupps åldersspann och demografi till detaljerad information om hur länge publiken tittar på dina videor, och om de slår på ljudet eller inte.
Men med många verktyg och parametrar att mäta är det lätt att drunkna i siffror. Fundera igenom vilken journalistisk nytta du har av statistiken innan du bestämmer dig för vad du vill undersöka (läs mer under fliken Mål och statistik).
VAD SKA MAN TITTA PÅ?
Räckvidden (reach) är det som oftast ligger närmast till hands för redaktionen att mäta och följa. Det anger hur stor publik som nås av dina inlägg, och du kan ställa in olika tidsintervall för att se hur den genomsnittliga räckvidden går upp och ner.
Tänk på att räckviddsmåttet mäter hur många som sett inlägget, inte hur många som har interagerat med det. Räckvidd är alltså en bra fingervisning om du når ut med ditt innehåll, men bör kombineras med statistik över engagemang (gillningar, kommentarer, delningar), samt klick på länkar och objekt i inläggen.
Organic reachOrganisk räckvidd (organic reach) mäter hur många som har sett inlägget på sin skärm. Tidigare mätte den hur många som hade fått inlägget i sitt flöde - oavsett om det dykt upp på skärmen eller inte.
Medelvärdet är en bra siffra för redaktionen att visa och prata om på till exempel ett veckomöte. Den ger en konkret och enkel bild av utveckling över tid för ett konto i sociala medier. Medelvärdet (för räckvidd, kommenterar eller delningar) är också en intressant utgångspunkt när ni jämför era siffror med andra och liknande sidor.
Läs mer om Medelvärde och hur Facebook Insights funkar här. |
ALGORITMER
Det finns ingen publik information om hur Facebooks algoritmer fungerar eller förändras. Facebook har under olika perioder provat att premiera olika typer av innehåll och i skrivande stund (våren 2018) satsar företaget på vad de kallar Meaningful Social Interactions, lokalt innehåll, dialogdrivande poster, film och direktsänd video. Det går att dra egna slutsatser om detta, om man studerar den egna statistiken över tid, men grundprincipen är enkel:
Om ditt innehåll väcker engagemang (publiken delar, gillar och kommenterar dina inlägg) kommer det att visas för fler användare.
Om ditt innehåll väcker engagemang (publiken delar, gillar och kommenterar dina inlägg) kommer det att visas för fler användare.
Facebook säger sig vilja sluta att premiera sensationsposter skapade i syftet att få många klick, så kallad clickbait/engagement bait, och istället främja engagerad dialog. Man säger sig vilja främja meningsfulla interaktioner, men samtidigt vill företaget givetvis att publiken stannar på plattformen och inte klickar sig vidare, så man får nog fortsätta att anta att aktivitet som främjar detta gynnas av algoritmerna.
|
Följ utvecklingen när du studerar dina inläggs räckvidd och engagemang. Testa: går det att utläsa någonting från poster som får många kommentarer? Vad har de poster som går bra gemensamt? Vad är den gemensamma nämnaren för de poster som går sämre? Och är reachen det som är viktigast för din redaktion, eller är det något annat ni behöver ha koll på?
Facebook äger sedan 2016 även CrowdTangle, ett statistik- och researchverktyg som är tillgängligt för medieföretag.