HAT OCH HOT
Näthat och hård jargong är tyvärr vardag för många journalister, oavsett om du jobbar på en rikstäckande eller lokal redaktion. Men är du en profilerad journalist, exempelvis programledare, är risken större att du själv utsätts för hat och i värsta fall hot i sociala medier. Därför är det viktigt att både du som enskild journalist och din redaktion har strategier för att hantera detta.
Till dig som är chef
Som chef måste du förutsätta att hat, hot och hård kritik kommer att riktas mot redaktionen. Då är du förberedd och kan stötta dina anställda. Som chef behöver du också tänka på att vara extra noggrann med att fånga upp de medarbetare som kanske jobbar på en annan ort än huvudredaktionen eller på annat sätt jobbar på distans från dig och sina kollegor.
- Din redaktion bör ha en handlingsplan. Prata med dina medarbetare och skapa strategier som ni är överens om. Om ni är väl förberedda kommer hat, hot och kritik att bli lättare att bemöta och hantera.
- Ta dina medarbetares oro på allvar. Var lyhörd och uppmärksam på om dina medarbetare utsätts för något på nätet som får dem att må dåligt.
- Erbjud samtal och stöd – ingen ska behöva stå ensam mot hård kritik utifrån. Eftersom alla är olika och har egna gränser för vad som är acceptabelt: förminska eller nonchalera inte medarbetares upplevelser och känslor kring hård kritik. Tänk på att många känner skam över att vara utsatt för näthat. Då är det din uppgift som chef att hålla övergripande koll, genom att ställa frågor kontinuerligt och hålla frågan levande.
- Anmäl hot till Sveriges Radios säkerhetsavdelning. Var särskilt uppmärksam på sådant som kan upplevas som problematisk kommunikation och är eller tangerar olaga hot, stalkning och organiserade trakasserier. I förekommande fall, kontakta säkerhetsavdelningen och i samråd med dem även polisen.
TILL DIG SOM ÄR MEDARBETARE
Som medarbetare behöver du definiera dina egna gränser. Fundera över var gränsen går mellan din yrkesroll och din privatperson. Fundera också över din egen gräns för vad du uppfattar som rimlig kritik, personangrepp och näthat.
- Människor som angriper dig på nätet känner dig inte, utan bildar sig en uppfattning om dig baserat på det som syns offentligt. Vetskapen om detta gör det ofta lättare att svara på kritik som yrkesperson, och inte ta påhopp och hård kritik personligt.
- Tydliga tidsmässiga gränser gör det också lättare att hantera det som kan få dig att må dåligt: Försök att inte aktivt söka upp saker som skrivs om dig innan du börjar arbetet på morgonen, efter arbetsdagens slut eller under helgen. Får du hård kritik utanför din arbetstid, så kan du svara till exempel “jag återkommer på måndag när jag jobbar igen”.
- Privat och offentlig persona. I en utsatt position, exempelvis som framträdande programledare, kan det också vara bra att överväga att ha olika sociala medier-konton. En del som har utsatts för näthat har exempelvis valt att ha ett öppet yrkeskonto och ett stängt privat konto för nära vänner och släkt, samt skaffat hemligt telefonnummer.
- Svara på kritik. Det visar att du ser och läser vad som skrivs och inte är rädd för det. Att svara även på arga eller otrevliga kommentarer leder ofta till att tonläget sjunker, eller att den som skrivit kommentaren får en tankeställare och till och med ber om ursäkt för ton och språkbruk.
- Svara inte på hat. Alla har en egen gräns för vad och hur mycket man tål i fråga om offentlig kritik. Svara inte på sådant som du själv uppfattar som hat, hot och grova personangrepp, utan rapportera detta till din chef. Ofta mår du bättre av att i lugn och ro prata med din chef och dina arbetskamrater om det som händer på nätet. Att känna att du inte står ensam är viktigt. I förekommande fall kan du också låta din chef svara på kritik som till exempel går ut på att du ska få sparken eller frågor om hur du kunde få ditt jobb.
- Om du utsätts för hot eller hat, kontakta Sveriges Radios säkerhetsavdelning. Sverige Radios definition av hot är att om du som medarbetare upplever en incident som ett hot, så ska den också behandlas som ett sådant. Om du mår dåligt och känner obehag eller oro av angrepp och kritik på nätet och behöver samtalshjälp, prata med din chef och ta kontakt med arbetsplatsens företagshälsovård.