Redaktionell strategi
Allt journalistiskt arbete börjar med att organisera redaktionen. Det gäller även närvaron i sociala medier. Ni börjar med med att skapa en redaktionell struktur, och rutiner som är hållbara över tid. Det är viktigt att veta:
- vem som bestämmer
- vem som delegerar
- vem eller vilka som sköter det praktiska arbetet, till exempel produktion av bild och film
- vem som publicerar inlägg på olika plattformar
- vem som modererar kommentarsfält
- vem som ersätter när ordinarie personal är sjuk eller ledig
Struktur och rutiner skapar förutsättningar för en röd tråd i redaktionens sociala medier-arbete, och att det finns rytm och kontinuitet i hur och när ni publicerar innehåll på de plattformar ni valt.
Det är en fördel om redaktionen har en plan för tillfälliga arbetstoppar (till exempel hårt publiktryck i kommentarstrådarna efter en engagerande publicering). Den ansvariga chefen bör veta vem som kan jobba extra tills arbetet återgår till det normala.
Utöver själva produktionen kan arbetet med sociala medier delas upp i två delar:
Förankra strategin/handlingsplanen så att hela redaktionen känner sig inkluderad. Det betyder inte att alla på redaktionen ska arbeta med sociala medier, men ni ska vara överens om de stora dragen i strategin. Det gynnar samhörighet och samarbetsvilja på redaktionen.
Läs mer om Återkoppling och Mål och statistik.
Det är en fördel om redaktionen har en plan för tillfälliga arbetstoppar (till exempel hårt publiktryck i kommentarstrådarna efter en engagerande publicering). Den ansvariga chefen bör veta vem som kan jobba extra tills arbetet återgår till det normala.
Utöver själva produktionen kan arbetet med sociala medier delas upp i två delar:
- Förarbete: planering och nyhetsvärdering
- Efterarbete: återkoppling och analys av statistik och uppsatta mål
Förankra strategin/handlingsplanen så att hela redaktionen känner sig inkluderad. Det betyder inte att alla på redaktionen ska arbeta med sociala medier, men ni ska vara överens om de stora dragen i strategin. Det gynnar samhörighet och samarbetsvilja på redaktionen.
Läs mer om Återkoppling och Mål och statistik.