PUBLIKMEDVERKAN
Sociala medier ger oss verktyg att publicera nyheter och lyfta viktiga ämnen i dialog med publiken, men de är minst lika användbara för att skapa journalistik genom att samla information, hitta exempel och bjuda in publiken att delta.
Samtalet och publikmedverkan är kanske just det som gör sociala medier extra intressanta och viktiga verktyg för journalister. Tack vare den mångfald av kanaler och nätverk som nu finns tillgängliga bara några knapptryck bort kan vi nå, men också lyssna till, fler röster och röster som kanske inte kom till tals tidigare. Innan ni börjar arbeta med exempelvis crowdsourcing, läs på om digitalt källskydd, och var alltid noggrann med hur du skyddar dina källor.
Samtalet och publikmedverkan är kanske just det som gör sociala medier extra intressanta och viktiga verktyg för journalister. Tack vare den mångfald av kanaler och nätverk som nu finns tillgängliga bara några knapptryck bort kan vi nå, men också lyssna till, fler röster och röster som kanske inte kom till tals tidigare. Innan ni börjar arbeta med exempelvis crowdsourcing, läs på om digitalt källskydd, och var alltid noggrann med hur du skyddar dina källor.
verktyg
Att hitta personer med erfarenhet av ditt ämne, bevakningsområde eller tema kan vara mer eller mindre besvärligt. Till ditt förfogande har du en rad olika verktyg, bland annat:
- Geolocation
- Sökord
- Hashtags
- Bilder
- Kommentarsfält (dina egna och andras)
- Stories
- Forum
- Grupper
- Artikelsök
Olika plattformar = olika möjligheter
Olika plattformar används på olika sätt, och attraherar olika sorters människor. Följande sökmetoder är specifika för de vanligaste forum och plattformar.
- Twitter: flöde, hashtags, sökord, trender
- Facebook: grupper, offentliga konton, sökord, geolocation
- Instagram: sökord, hashtags, stories, geolocation
- Snapchat: kartor, stories, sökord, flöde
- Whatsapp: samla ljudklipp, text och bilder
- Forum såsom Familjeliv/Flashback/Pinterest/Reddit mfl: sökord, hashtags, flöden
Bäst blir det såklart om du samkör flera verktyg och plattformar!
Användningsområden
- Crowdsourcing: samla material för journalistik
- Få människor att engagera sig i, och sprida, din journalistik
- Hitta material från specifika platser och händelser
- Hitta bilder som du får använda i sociala medier (kom ihåg: be om tillstånd + credda alltid!)
- Följa upp lyssnarmejl, skaffa kontext
- Information på sociala medier och information ifrån "riktiga" livet - hur väl stämmer bilderna ihop?
- Samla in synpunkter, upplevelser, expertis och material i kommentarsfälten
- Verifiera material
- Bygga relationer
bredda perspektiven
Ibland är det lätt att fastna i ett arbetssätt, men det finns många olika vägar till publikmedverkan. Att använda olika metoder parallellt ger goda möjligheter att bredda perspektiven och nå fler. Tänk på att olika målgrupper kan finnas på olika plattformar, och att även om du jobbar med ett konto som i teorin ska täcka ett geografiskt område så betyder det inte nödvändigtvis att publiken reflekterar hela det samhället. Den lokala P4-gruppen på Facebook når kanske många, men inte alla!