research: introduktion
Sociala medier är idag en självklar del i journalistisk research, i allt från akut nyhetsläge och personkartläggning av till exempel politiker, till bevakning av allt från populära intresseområden till känsliga och svårbevakade ämnen, i grupper och communities.
Både Twitter och Instagram lämpar sig väl för att följa snabba händelseförlopp medan de pågår, och Facebook (dess grupper och communities) är en bra plattform för att lära sig mer om ett ämne, få nya idéer, eller ringa in vad en viss personkrets pratar om (mer om detta i kapitlet om Facebookgrupper).
Sociala medier är dessutom, rätt använda, en resurssnål väg till att bevaka en vidare krets med andra erfarenheter och åsikter än dina egna, och därmed skapa en större mångfald i din rapportering.
Kapitlet om research är framtaget i samarbete med Maria Dietrichson, digital utvecklingsredaktör i Sveriges Radios område Syd.
Sociala medier är dessutom, rätt använda, en resurssnål väg till att bevaka en vidare krets med andra erfarenheter och åsikter än dina egna, och därmed skapa en större mångfald i din rapportering.
Kapitlet om research är framtaget i samarbete med Maria Dietrichson, digital utvecklingsredaktör i Sveriges Radios område Syd.