2012 började vi utreda behovet av en gemensam grund att stå på för Sveriges Radios sociala medier-arbete. Målet var att se om det överhuvudtaget gick att skapa någon form av grundläggande riktlinjer för alla olika redaktioner inom Sveriges Radios rätt mångfacetterade verksamhet. För att göra det sattes en projektgrupp samman med medarbetare från hela företaget som tog reda på vad vi gjorde, vad som gick bra och vad som gick mindre bra. Gruppen fann att det faktiskt fanns gemensam relevant kunskap och i början av 2013 lanserades Sociala medier – en handbok för journalister. En bärande princip var att lyfta fram positiva exempel och att vara så konkreta som möjligt. I public service-anda bestämdes att de skulle finnas nerladdningsbar digitalt för alla.
2012 fanns ännu inte så mycket praktisk erfarenhet från oss själva tillgänglig så projektgruppen letade exempel från omvärlden, men fokus låg hela tiden på kärnan i sociala medier-arbetet: dialogen med publiken/användarna.
När andra upplagan skulle tas fram 2015 fanns det desto mer. Framförallt fanns över två år av kunskapsutbyte mellan alla Sveriges Radios medarbetare inom ramen för #SSRM – Sociala Sveriges Radio möts – där alla som arbetar socialt inom företaget delar fram- och motgångar, praktiska lösningar och tips. All den nya kunskapen och alla de nya exemplen utgjorde grunden för den uppdaterade version två, som kom hösten 2015.
Båda de första versionerna speglade sociala medier som ett nyfött medium, ett nytt arbetsverktyg. 2018 har sociala medier mognat, vi har sett fördelar och vi har hunnit fundera länge på nackdelarna. Nu handlar det mindre om nya funktioner, mer om hur vi bäst använder mediet på ett sätt som gör vårt journalistiska arbete bättre.
2012 fanns ännu inte så mycket praktisk erfarenhet från oss själva tillgänglig så projektgruppen letade exempel från omvärlden, men fokus låg hela tiden på kärnan i sociala medier-arbetet: dialogen med publiken/användarna.
När andra upplagan skulle tas fram 2015 fanns det desto mer. Framförallt fanns över två år av kunskapsutbyte mellan alla Sveriges Radios medarbetare inom ramen för #SSRM – Sociala Sveriges Radio möts – där alla som arbetar socialt inom företaget delar fram- och motgångar, praktiska lösningar och tips. All den nya kunskapen och alla de nya exemplen utgjorde grunden för den uppdaterade version två, som kom hösten 2015.
Båda de första versionerna speglade sociala medier som ett nyfött medium, ett nytt arbetsverktyg. 2018 har sociala medier mognat, vi har sett fördelar och vi har hunnit fundera länge på nackdelarna. Nu handlar det mindre om nya funktioner, mer om hur vi bäst använder mediet på ett sätt som gör vårt journalistiska arbete bättre.
Christian Gillinger
Sociala medier-strateg, Sveriges Radio
Sociala medier-strateg, Sveriges Radio
Sociala Medier: En handbok för journalister publicerades i bokform för första gången 2013. Här finns PDF-versionen att läsa.
Handboken gavs ut på nytt i uppdaterad version 2016. En PDF-version av upplaga 2.0 finns att läsa här. In English: Social media: A handbook for journalists was published in 2013, and translated to English in 2016. Here's the PDF-version of the English translation. The handbook was updated in 2016. A PDF-version of the English 2.0 handbook can be found here. |