VÄLKOMMEN TILL GUIDEN
När vi på Sveriges Radio släppte den första upplagan av vår sociala medier-handbok 2013 var sociala medier i mångt och mycket ny och obruten mark för journalistik.
Idag, flera år senare, har vi lärt oss mycket om hur vi kan använda dem som journalistiska verktyg, för publikdialog, nätverksbyggande och research. Arbetet med till exempel Facebook, Twitter och Instagram har professionaliserats på redaktionerna, både här hos oss på Sveriges Radio och hos andra mediehus.
Men utvecklingen står ju inte still, tvärtom, saker och ting runt oss förändras med rekordfart och dessutom finns det mycket kvar att lära.
Den här guiden är den logiska fortsättningen på de två tidigare upplagorna av Sveriges Radios handbok. Den är skriven i bloggform, så att vi har möjlighet att uppdatera delar av den i takt med att medielandskapet och förutsättningarna på nätet förändras, och i takt med att vi lär oss mer.
Ljudet och rösterna är fundamentet i SR:s verksamhet, och det pågår ett intensivt utvecklingsarbete, med ljudet i fokus. Det är vår affärsidé. Vi vill göra det enklare för publiken att hitta och lyssna på våra nyheter och program digitalt.
Samtidigt ska Sveriges Radios finnas där publiken finns, det ingår i vårt public service-uppdrag där alla har rätt till ett oberoende innehåll från Sveriges Radio. Publiken är närmare oss än någonsin tidigare, mycket tack vare sociala medier. Därför är en av våra strategiska prioriteringar framöver att odla en aktiv relation med er som lyssnar på det vi gör. I det ingår en spännande och utvecklande dialog genom digitala och sociala plattformar.
Men den ökande kontakten mellan människor på nätet, och i kommentarsfälten, har också en baksida; hot, hat och hård jargong är vardag, för privatpersoner, för journalister, och för politiker och andra makthavare i sociala medier. Hur man motverkar och hanterar hat och hot skriver vi också om i den här guiden.
Vi vill använda den relation vi har med er till att skapa relevant och levande radio - och nyskapande originaljournalistik. Vi vill också finns där för er, som den trovärdiga guiden, oavsett hur ni väljer att konsumera media.
Precis som de tidigare sociala medier-handböckerna så släpper vi den här guiden fri, för vem som helst att läsa och använda. Jag hoppas att du kommer att ha nytta av den, och dra dig inte för att höra av dig till oss om det är något du tycker att du saknar.
Cilla Benkö, VD Sveriges Radio
Idag, flera år senare, har vi lärt oss mycket om hur vi kan använda dem som journalistiska verktyg, för publikdialog, nätverksbyggande och research. Arbetet med till exempel Facebook, Twitter och Instagram har professionaliserats på redaktionerna, både här hos oss på Sveriges Radio och hos andra mediehus.
Men utvecklingen står ju inte still, tvärtom, saker och ting runt oss förändras med rekordfart och dessutom finns det mycket kvar att lära.
Den här guiden är den logiska fortsättningen på de två tidigare upplagorna av Sveriges Radios handbok. Den är skriven i bloggform, så att vi har möjlighet att uppdatera delar av den i takt med att medielandskapet och förutsättningarna på nätet förändras, och i takt med att vi lär oss mer.
Ljudet och rösterna är fundamentet i SR:s verksamhet, och det pågår ett intensivt utvecklingsarbete, med ljudet i fokus. Det är vår affärsidé. Vi vill göra det enklare för publiken att hitta och lyssna på våra nyheter och program digitalt.
Samtidigt ska Sveriges Radios finnas där publiken finns, det ingår i vårt public service-uppdrag där alla har rätt till ett oberoende innehåll från Sveriges Radio. Publiken är närmare oss än någonsin tidigare, mycket tack vare sociala medier. Därför är en av våra strategiska prioriteringar framöver att odla en aktiv relation med er som lyssnar på det vi gör. I det ingår en spännande och utvecklande dialog genom digitala och sociala plattformar.
Men den ökande kontakten mellan människor på nätet, och i kommentarsfälten, har också en baksida; hot, hat och hård jargong är vardag, för privatpersoner, för journalister, och för politiker och andra makthavare i sociala medier. Hur man motverkar och hanterar hat och hot skriver vi också om i den här guiden.
Vi vill använda den relation vi har med er till att skapa relevant och levande radio - och nyskapande originaljournalistik. Vi vill också finns där för er, som den trovärdiga guiden, oavsett hur ni väljer att konsumera media.
Precis som de tidigare sociala medier-handböckerna så släpper vi den här guiden fri, för vem som helst att läsa och använda. Jag hoppas att du kommer att ha nytta av den, och dra dig inte för att höra av dig till oss om det är något du tycker att du saknar.
Cilla Benkö, VD Sveriges Radio