ÅTERKOPPLING
Regelbunden uppföljning av mål och analys av statistik är viktigt för att redaktionen ska veta om den är på rätt väg eller om saker som inte fungerar behöver göras om eller modifieras. Detta är särskilt viktigt i början av processen.
Skapa en enkel struktur för olika typer av uppföljning och utvärdering:
Är det någon av medarbetarna som gjort, upptäckt eller lyckats med något som hela gruppen kan ha nytta av? Låt hen göra en kortare dragning eller workshop för hela gruppen.
Skapa en enkel struktur för olika typer av uppföljning och utvärdering:
- En eller några gånger i veckan: Välj en, två eller tre av den senaste tidens publiceringar och diskutera dem. Är det en bra bild, eller en text som fångar läsaren? Varför är den bra? Hur tog publiken emot innehållet? Varför fick just den här publiceringen många, utförliga kommentarer? Reflektioner kring det ni gjort under en kvart eller en halvtimme är bra för motivationen.
- En gång i månaden/en gång i kvartalet: Bestäm er för tre värden som ni vill mäta över en längre tidsperiod (till exempel inläggens räckvidd, klick på länkar och hur länge publiken tittat på era filmer) och försök hitta gemensamma nämnare. Går närbilder på människor bättre än andra bilder? Påverkar en personlig touch i text och berättande antalet interaktioner på inläggen?
- En gång om året: Gör en ordentlig utvärdering av målen ni satte upp i början av mätperioden. Har ni nått målen, eller överträffat dem? Varför, varför inte? Vad ska vi göra mer/mindre av under nästa år?
Är det någon av medarbetarna som gjort, upptäckt eller lyckats med något som hela gruppen kan ha nytta av? Låt hen göra en kortare dragning eller workshop för hela gruppen.