ATT PRATA OM SOCIALA MEDIER I RADIO
Vi kan behöva nämna olika sociala medier-plattformar i radio för att väcka intresse för satsningar vi gör, men tänk på att det inte får vara ett otillbörligt gynnande av kommersiella intressen.
Det är viktigt att vi kan motivera omnämnandet av exempelvis Facebook eller Twitter med att det på vårt konto eller via vår hashtag finns ett innehåll som har ett informationsintresse för publiken eller att man vill att lyssnaren ska bidra med innehåll. Ju starkare det journalistiska motivet är, desto bättre. Var därför tydlig med syftet när du hänvisar till sociala medier. Vill du att lyssnarna ska ta del av dina publiceringar eller vill du att publiken själv ska bidra? Till exempel: ”Bilder från reportaget hittar du på vårt Instagramkonto, @medierna” eller ”Vi vill gärna höra dina erfarenheter, använd hashtag #kaosklass på Twitter”.
Viktigt att tänka på är att vi inte får uppmana någon i radio att gå med, prenumerera eller starta konto i enskilda sociala medier-tjänster. Vi ska också vara försiktiga med generella besöksuppmaningar eller med att nämna varumärken upprepade gånger i samma sändning.
Det är viktigt att vi kan motivera omnämnandet av exempelvis Facebook eller Twitter med att det på vårt konto eller via vår hashtag finns ett innehåll som har ett informationsintresse för publiken eller att man vill att lyssnaren ska bidra med innehåll. Ju starkare det journalistiska motivet är, desto bättre. Var därför tydlig med syftet när du hänvisar till sociala medier. Vill du att lyssnarna ska ta del av dina publiceringar eller vill du att publiken själv ska bidra? Till exempel: ”Bilder från reportaget hittar du på vårt Instagramkonto, @medierna” eller ”Vi vill gärna höra dina erfarenheter, använd hashtag #kaosklass på Twitter”.
Viktigt att tänka på är att vi inte får uppmana någon i radio att gå med, prenumerera eller starta konto i enskilda sociala medier-tjänster. Vi ska också vara försiktiga med generella besöksuppmaningar eller med att nämna varumärken upprepade gånger i samma sändning.