ATT VINNA TID
När redaktionen börjar arbeta med sociala medier som journalistiska verktyg känns det ibland som att det tar tid från andra arbetsuppgifter eller att det är svårt att hinna med. Om detta är din och redaktionens känsla kan ni tänka så här:
- Kom ihåg att sociala medier kan vinna tid åt redaktionen. Research i sociala medier kan göra jakten på rätt case eller nya vinklar mångdubbelt snabbare och effektivare än tiden innan internet.
- Rollerna på redaktionen. Om sociala medier-redaktörens uppgift är att producera innehåll till Facebook och Instagram samt att moderera kommentarsfälten bör hen i möjligaste mån inte ha andra arbetsuppgifter.
- Ha tålamod. Att nå önskade resultat i sociala medier-journalistiken tar tid och kräver strukturerat, metodiskt och långsiktigt arbete som gynnas av att hela redaktionen är inkluderad och informerad.
- Det är jobbigare i början. När rutinerna sätter sig, redaktionen hittar rätt tonalitet och struktur, då blir arbetet lättare.