Sveriges Radio Sociala Medier
  • Hem
    • Innehåll
    • Uppdateringar
  • Blogg
  • Planering
    • Redaktionell strategi
    • Vilka är ni i sociala medier?
    • Mål och statistik
    • Crowdtangle
      • Dashboards
      • Intelligence
    • Återkoppling
    • Att vinna tid
    • Att prata om sociala medier i radio
    • Tänk på källskyddet!
  • Best Practice
    • Best practice: introduktion
    • Instagram
      • Så lyckas du på Instagram
      • Flödet
      • Hashtaggar
      • Händelser
      • Höjdpunkter
      • Lokala Instagramkonton
    • Facebook
      • Grupper
      • Facebook Live
      • Statistik
      • Lokala Facebooksidor
    • Twitter
      • Tweetdeck
      • Statistik
    • Foto
    • Video
      • Innan du börjar
      • Tips & Trix
    • Ljud
    • Grafik
  • Research
    • Research: introduktion
    • Snabb nyhetsresearch
    • Personkartläggning
    • Källkritik
  • Interaktion
    • Dialog
      • Dialogens grunder
      • Nästa nivå
    • När det stormar
      • Checklista med tips och råd
    • Publikmedverkan
      • Crowdsourcing
      • Geotaggning
      • Hashtaggar
      • Whatsapp
    • Hat och hot
  • Juridik
    • När gäller YGL?
    • Programreglerna i sociala medier
    • Upphovs- och citaträtt
    • Privat användande
  • Om oss
    • Om guiden
    • Äldre handböcker
    • SR:s roll i sociala medier
    • Förord
  • Home
  • Planning
    • Who are you on social media?
    • Targets and statistics
      • Crowdtangle
        • Dashboards
        • Intelligence
    • Feedback
    • Gaining time
    • Talk about social media on radio
    • Source Protection
  • Best Practice
    • Instagram
      • How to succeed on Instagram
      • The Feed
      • Hashtags
      • Stories
      • Story highlights
    • Facebook
      • Facebook Groups
      • Facebook Live
      • Statistics on Facebook
    • Twitter
      • Sort using Tweetdeck
      • Twitter statistics
    • Photos
    • Video
      • Before you begin
      • Tips and tricks
    • Audio
    • Graphics
  • Research
    • Fast news research
    • People finding
    • Source criticism
  • Interaction
    • Dialogue
      • The basics of dialogue
      • Taking the dialogue to the next level
    • Storms of comments
    • Audience participation
      • Crowdsourcing
      • Geotagging
      • Hashtags
      • Whatsapp
    • Hate speech and threats
  • Legal issues
    • Freedom of Expression Law (YGL)
    • Sveriges Radio's programme policy on social media
    • Right of quotation and copyright
    • Private use of social media
  • About us
    • About the social media guide
    • Previous handbooks
    • Preface
  • Hem
    • Innehåll
    • Uppdateringar
  • Blogg
  • Planering
    • Redaktionell strategi
    • Vilka är ni i sociala medier?
    • Mål och statistik
    • Crowdtangle
      • Dashboards
      • Intelligence
    • Återkoppling
    • Att vinna tid
    • Att prata om sociala medier i radio
    • Tänk på källskyddet!
  • Best Practice
    • Best practice: introduktion
    • Instagram
      • Så lyckas du på Instagram
      • Flödet
      • Hashtaggar
      • Händelser
      • Höjdpunkter
      • Lokala Instagramkonton
    • Facebook
      • Grupper
      • Facebook Live
      • Statistik
      • Lokala Facebooksidor
    • Twitter
      • Tweetdeck
      • Statistik
    • Foto
    • Video
      • Innan du börjar
      • Tips & Trix
    • Ljud
    • Grafik
  • Research
    • Research: introduktion
    • Snabb nyhetsresearch
    • Personkartläggning
    • Källkritik
  • Interaktion
    • Dialog
      • Dialogens grunder
      • Nästa nivå
    • När det stormar
      • Checklista med tips och råd
    • Publikmedverkan
      • Crowdsourcing
      • Geotaggning
      • Hashtaggar
      • Whatsapp
    • Hat och hot
  • Juridik
    • När gäller YGL?
    • Programreglerna i sociala medier
    • Upphovs- och citaträtt
    • Privat användande
  • Om oss
    • Om guiden
    • Äldre handböcker
    • SR:s roll i sociala medier
    • Förord
  • Home
  • Planning
    • Who are you on social media?
    • Targets and statistics
      • Crowdtangle
        • Dashboards
        • Intelligence
    • Feedback
    • Gaining time
    • Talk about social media on radio
    • Source Protection
  • Best Practice
    • Instagram
      • How to succeed on Instagram
      • The Feed
      • Hashtags
      • Stories
      • Story highlights
    • Facebook
      • Facebook Groups
      • Facebook Live
      • Statistics on Facebook
    • Twitter
      • Sort using Tweetdeck
      • Twitter statistics
    • Photos
    • Video
      • Before you begin
      • Tips and tricks
    • Audio
    • Graphics
  • Research
    • Fast news research
    • People finding
    • Source criticism
  • Interaction
    • Dialogue
      • The basics of dialogue
      • Taking the dialogue to the next level
    • Storms of comments
    • Audience participation
      • Crowdsourcing
      • Geotagging
      • Hashtags
      • Whatsapp
    • Hate speech and threats
  • Legal issues
    • Freedom of Expression Law (YGL)
    • Sveriges Radio's programme policy on social media
    • Right of quotation and copyright
    • Private use of social media
  • About us
    • About the social media guide
    • Previous handbooks
    • Preface
Search
Bild

​Vilka är ni i sociala medier?

Vilken är redaktionens identitet i sociala medier? ​Innan ni startar arbetet ska ni skissa upp en redaktionell persona, vilket skapar en trygghet både för er och för publiken. Den redaktionella identiteten kan, men behöver inte, vara densamma som i radio eller på sajten, men ni bör försöka hitta ett antal relevanta gemensamma nämnare i ert tilltal och innehåll.

Vi har fått veta att det är viktigt att svara på mail vi får. pic.twitter.com/92WPs13MqC

— Moa Lundqvist (@moalundqvist) August 27, 2014
Ett spetsigt satirprogram vinner på att ha en spetsig ton även i sociala medier, snarare än att till exempel bara posta neutral sändningsinformation om dagens eller nästa dags program.

​En nyhetsredaktion behöver präglas av en grundläggande trovärdighet både i radio och på Facebook, även om typen av innehåll skiljer sig åt (ljud i radio, textad film i sociala medier, till exempel). Om ton och innehåll skiljer sig dramatiskt mellan nya och gamla plattformar blir publiken troligen förvirrad och irriterad.

Kontinuitet

Journalistiskt arbete i sociala medier gynnas av kontinuitet. Dels blir det enklare att skapa hållbara rutiner om redaktionen publicerar regelbundet och inte då och då, när tid finns och på enskilda medarbetares initiativ. Publiken följer och engagerar sig mer i konton, där den vet att den får uppdateringar regelbundet varje dag eller flera gånger i veckan med ungefär samma intervall.

​Långa uppehåll mellan inläggen kan göra publiken osäker på om redaktionen fortfarande är aktiv.  Här får redaktionen komma överens om en lägstanivå och sedan utöka den, om resurserna räcker till mer, och om strategin visar sig fungera som redaktionen tänkt.

INNEHÅLL

Jag landade i Nairobi igår. KLM skrämde upp oss rejält. Påminde att Kenya har världens strängaste lagar mot plastpåsar med fängelse och tiotusentals kronor i böter för den som köper eller säljer dem och avslutade med att de hoppades vi inte skulle smuggla in några plastpåsar i landet och ytterligare skräpa ned i haven med mer plast än fisk. Jag insåg att jag hade hela ryggan full med plastpåsar där jag har all inspelningsutrustning. Men jag lyckades komma igenom tullen obemärkt och idag såg jag att det är fullt av plastpåsar i kioskerna. Men också nedbrytbara papp/tygkassar som den här som en glad kioskägare visade mig. I Mombasa blev dock 19 personer bötfällda häromdagen så man vet aldrig... /Johan Bergendorff global hälsokorrespondent

Ett inlägg delat av Radiokorrespondenterna (@radiokorrespondenterna) 5 Apr 2018 kl. 8:13 PDT

  1. Prioritera. Välj först vilken eller vilka sociala medier-plattformar som redaktionen ska finnas på. De stora plattformarna har olika egenskaper som lämpar sig olika bra för olika typer av journalistisk och innehåll (se Best Practice) - men tänk på att resurserna ska räcka både till att producera bra innehåll och föra dialog med publiken. Starta alltså inte konton på fler plattformar än ni klarar av att hantera och välj en plattform som redaktionens prioriterade.
     
  2. Renodla innehållet. Blanda inte omotiverat olika typer av innehåll bara för sakens skull. Håll er hellre till snygg text och bild (om det är det ni gör bra) och lär er nya uttryck ordentligt innan ni börjar publicera dem. Se till att ha bemanning och en väl uttänkt strategi i förväg, och kom ihåg att avsaknad av en röd tråd förvirrar publiken. 

  3. Välj rätt plattform till rätt innehåll. En redaktion som vill odla publikdialog kring vardagsbestyr kanske prioriterar intressanta inlägg med text och bild på Facebook medan en utrikesredaktion kanske fokuserar på dokumentärfoton och längre reportagetext på Instagram. Därmed inte sagt att man inte kan blanda olika innehållstyper.
    ​
  4. ​Tänk kontinuitet. Låt det inte gå olika lång tid mellan publiceringarna av ert prioriterade val. Regelbundenhet gör att publiken vet när de kan förvänta sig nytt innehåll, de lär känna er samt känner sig hemma.

målgrupp

Analysera redaktionens målgrupp. Om ni har existerande konton kan ni börja med att undersöka den grupp som följer och interagerar med er redan. I Facebooks statistikverktyg hittar ni till exempel användbar information om publiken, som till exempel kön, ålder och bostadsort.

Sociala medier ger även stora möjligheter att hitta nya målgrupper. Genom redaktionella Facebookgrupper kan ni exempelvis dela in publiken i segment, och hitta människor som är särskilt intresserade av ett specifikt bevakningsområde (fågelskådning, yoga, electronica och så vidare). En lokal nyhetsredaktion kan exempelvis söka och hitta publik på olika orter, genom Facebooks sökfunktion och via lokala intressegrupper.
 
Redaktionen kan också välja plattform efter demografi. Om ni söker en yngre målgrupp kanske Instagram eller Snapchat är rätt plattform att prioritera. Svenskarna och internet ger bra insikt i onlinetrender.

Det var starka känslor när Donald Trump blev president. Vad har du för tankar, frågor och funderingar? Vi ska försöka besvara dem här och i vårt radioprogram. □: Matt Rourke/Apr/TT och Evan Vucci/Ap/TT. #barnradion #nyheter #nyheteribarnradion #presidentval #usa

Ett inlägg delat av Barnradion Sveriges Radio (@barnradion) 9 Nov 2016 kl. 5:48 PST

sverigesradio.se
About
Contact
The social media guide is empowered by Sveriges Radio. Sveriges Radio is a non-commercial, independent public service radio broadcaster. The headquarters are based in Stockholm, and the company has 25 local radio stations across the nation. SR report on Sweden and swedish news in six languages every weekday: arabic, english, kurdish (kurmanji and sorani), persian (farsi and dari), somali and swedish.  Sveriges Radio also provides content in finnish, meänkieli, sápmi and romani chib. All departments and editorial rooms are represented in social media, and SR has main accounts on Facebook, Instagram and Twitter. 
  • Hem
    • Innehåll
    • Uppdateringar
  • Blogg
  • Planering
    • Redaktionell strategi
    • Vilka är ni i sociala medier?
    • Mål och statistik
    • Crowdtangle
      • Dashboards
      • Intelligence
    • Återkoppling
    • Att vinna tid
    • Att prata om sociala medier i radio
    • Tänk på källskyddet!
  • Best Practice
    • Best practice: introduktion
    • Instagram
      • Så lyckas du på Instagram
      • Flödet
      • Hashtaggar
      • Händelser
      • Höjdpunkter
      • Lokala Instagramkonton
    • Facebook
      • Grupper
      • Facebook Live
      • Statistik
      • Lokala Facebooksidor
    • Twitter
      • Tweetdeck
      • Statistik
    • Foto
    • Video
      • Innan du börjar
      • Tips & Trix
    • Ljud
    • Grafik
  • Research
    • Research: introduktion
    • Snabb nyhetsresearch
    • Personkartläggning
    • Källkritik
  • Interaktion
    • Dialog
      • Dialogens grunder
      • Nästa nivå
    • När det stormar
      • Checklista med tips och råd
    • Publikmedverkan
      • Crowdsourcing
      • Geotaggning
      • Hashtaggar
      • Whatsapp
    • Hat och hot
  • Juridik
    • När gäller YGL?
    • Programreglerna i sociala medier
    • Upphovs- och citaträtt
    • Privat användande
  • Om oss
    • Om guiden
    • Äldre handböcker
    • SR:s roll i sociala medier
    • Förord
  • Home
  • Planning
    • Who are you on social media?
    • Targets and statistics
      • Crowdtangle
        • Dashboards
        • Intelligence
    • Feedback
    • Gaining time
    • Talk about social media on radio
    • Source Protection
  • Best Practice
    • Instagram
      • How to succeed on Instagram
      • The Feed
      • Hashtags
      • Stories
      • Story highlights
    • Facebook
      • Facebook Groups
      • Facebook Live
      • Statistics on Facebook
    • Twitter
      • Sort using Tweetdeck
      • Twitter statistics
    • Photos
    • Video
      • Before you begin
      • Tips and tricks
    • Audio
    • Graphics
  • Research
    • Fast news research
    • People finding
    • Source criticism
  • Interaction
    • Dialogue
      • The basics of dialogue
      • Taking the dialogue to the next level
    • Storms of comments
    • Audience participation
      • Crowdsourcing
      • Geotagging
      • Hashtags
      • Whatsapp
    • Hate speech and threats
  • Legal issues
    • Freedom of Expression Law (YGL)
    • Sveriges Radio's programme policy on social media
    • Right of quotation and copyright
    • Private use of social media
  • About us
    • About the social media guide
    • Previous handbooks
    • Preface