Plattformar och innehåll
Många av Sveriges Radios redaktioner använder idag både Facebook och Instagram som sina, i princip likvärdiga, sociala kanaler. Vilka sociala medier-plattformar som används vid varje enskild redaktion på Sveriges Radio är definierat i beställningen från kanalansvariga till kanalen eller programmet. Den vanligaste modellen är ett Instagramkonto och en Facebooksida. Om redaktionen har en nisch som lämpar sig för en tätare och mer fördjupad kontakt med målgruppen kan en Facebookgrupp, där publiken ges större möjligheter än på en sida att starta och driva diskussioner, vara ett alternativ. Sveriges Radio P2 har till exempel tre egna grupper, som riktar sig till dem som är särskilt intresserade av opera, folkmusik och jazz.
USA-podden har lockat en stor och trogen publik på Instagram. Här Sveriges Radios USA-korrespondent Cecilia Khavar framför Texas kongress (foto: Cecilia Khavar/Sveriges Radio).
USA-podden har lockat en stor och trogen publik på Instagram. Här Sveriges Radios USA-korrespondent Cecilia Khavar framför Texas kongress (foto: Cecilia Khavar/Sveriges Radio).
- Prioritera. De stora plattformarna har olika egenskaper som lämpar sig olika bra för olika typer av journalistik och innehåll (se kapitlet Bild och film), men tänk redan från början på att redaktionens resurser ska räcka både till att producera bra innehåll och föra dialog med publiken.
- Renodla innehållet. Blanda inte omotiverat olika typer av innehåll bara för sakens skull. Håll er hellre till snygg text och bild (om det är det ni gör bra), eller lokala nyheter i länkform, presenterade med genomarbetad och lockande inläggstext. Lär er nya uttryck (till exempel text-i-bild, eller filmproduktion) ordentligt innan ni börjar publicera. Se till att ha bemanning (rätt person på rätt plats) och en väl uttänkt strategi i förväg, och kom ihåg att avsaknad av en röd tråd förvirrar publiken.
- Välj rätt plattform till rätt innehåll. En redaktion som vill odla publikdialog kring vardagsbestyr kanske prioriterar intressanta inlägg med text och bild på Facebook, medan en utrikesredaktion kanske fokuserar på dokumentärfoton och längre reportagetext på Instagram. Därmed inte sagt att det inte går att blanda olika innehållstyper.
På initiativ av redaktionen på Klassisk morgon blev P2:s digitala valborgskör en av Sveriges Radios största virala succéer under 2020. Drygt 700 personer skickade in mobilfilmer där de sjunger Otto Lindblads ”Längtan till landet”, och P2s Jonna Spiik och Ellen Nordin gjorde sedan film av röster och ansikten.