PRIVAT ANVÄNDANDE AV SOCIALA MEDIER
Det är en naturlig del av arbetet på Sveriges Radio att jobba med de sociala medier-konton som tillhör företaget om man är journalist.
Det är dessutom nyttigt att vi som medarbetare använder egna sociala medier-plattformar. Det bidrar till verksamheten genom att ge oss som medarbetare ny kunskap och nya idéer – och det breddar vår kompetens inom ett viktigt område.
Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att våra privata sociala medier är just privata, och det finns inget krav från Sveriges Radio att du använder dem i tjänsten. Men det är bra att tänka på att det du skriver där kan påverka dina arbetsuppgifter.
Sociala medier är till stor del åsiktsdrivna och det är inte ovanligt att man ställs inför frågor som ”hur tänker du?”, eller ”vad tycker du?” i mer eller mindre kontroversiella frågor – både i tjänsten och privat. Och för en public service-journalist kan det bli knepigt ibland – för vi måste värna vårt oberoende och vår opartiskhet, som är hörnstenar i vår trovärdighet, genom att inte ta offentlig ställning i frågor som vi bevakar.
Det är dessutom nyttigt att vi som medarbetare använder egna sociala medier-plattformar. Det bidrar till verksamheten genom att ge oss som medarbetare ny kunskap och nya idéer – och det breddar vår kompetens inom ett viktigt område.
Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att våra privata sociala medier är just privata, och det finns inget krav från Sveriges Radio att du använder dem i tjänsten. Men det är bra att tänka på att det du skriver där kan påverka dina arbetsuppgifter.
Sociala medier är till stor del åsiktsdrivna och det är inte ovanligt att man ställs inför frågor som ”hur tänker du?”, eller ”vad tycker du?” i mer eller mindre kontroversiella frågor – både i tjänsten och privat. Och för en public service-journalist kan det bli knepigt ibland – för vi måste värna vårt oberoende och vår opartiskhet, som är hörnstenar i vår trovärdighet, genom att inte ta offentlig ställning i frågor som vi bevakar.
Tänk på ditt agerande
Hur yttranden och ställningstaganden i offentligheten påverkar arbetet styrs av arbetsrättsliga regler och principer, kollektivavtal och interna dokument inom Sveriges Radio. Om du utanför tjänsten tar offentlig ställning i en sakfråga kan det till exempel innebära att dina arbetsuppgifter ändras, eller att du omplaceras, för att skydda Sveriges Radios och din egen trovärdighet.
Även om du på en offentlig plattform poängterar att du uttalat dig i egenskap av privatperson, till exempel genom att skriva ”åsikterna är mina egna” eller liknande i din presentation på plattformen, kan din trovärdighet skadas.
Var särskilt försiktig om du arbetar med frågan du uttalar dig om, eller om du vet att du kommer att hantera ämnet i program framöver – eller vill kunna hantera dem i tjänsten.
Finns det ett ämne du vill uttala dig om, men känner dig osäker på hur det kan påverka din yrkesroll? Vad som utgör ett ställningstagande är upp till närmaste chef att tolka och avgöra. Det är bra att föra en löpande dialog med din chef om de här frågorna. Om det finns frågor eller ämnen du vet att du vill engagera dig i offentligt, så är det bra att ta upp det med din chef i god tid. Oftast går det att hitta lösningar som inte riskerar trovärdigheten.
Om du vill använda ditt privata konto för att vara aktiv i offentligheten så bör du alltså vara medveten om att det kan påverka ditt arbete. Ett allmänt råd är därför att även privat följa de regler och riktlinjer företaget satt upp för publicering på webb och sociala medier i tjänsten, för att värna din trovärdighet.
Även om du på en offentlig plattform poängterar att du uttalat dig i egenskap av privatperson, till exempel genom att skriva ”åsikterna är mina egna” eller liknande i din presentation på plattformen, kan din trovärdighet skadas.
Var särskilt försiktig om du arbetar med frågan du uttalar dig om, eller om du vet att du kommer att hantera ämnet i program framöver – eller vill kunna hantera dem i tjänsten.
Finns det ett ämne du vill uttala dig om, men känner dig osäker på hur det kan påverka din yrkesroll? Vad som utgör ett ställningstagande är upp till närmaste chef att tolka och avgöra. Det är bra att föra en löpande dialog med din chef om de här frågorna. Om det finns frågor eller ämnen du vet att du vill engagera dig i offentligt, så är det bra att ta upp det med din chef i god tid. Oftast går det att hitta lösningar som inte riskerar trovärdigheten.
Om du vill använda ditt privata konto för att vara aktiv i offentligheten så bör du alltså vara medveten om att det kan påverka ditt arbete. Ett allmänt råd är därför att även privat följa de regler och riktlinjer företaget satt upp för publicering på webb och sociala medier i tjänsten, för att värna din trovärdighet.
Ha koll på lagar och avtal
Tänk på att en privat blogg, podd eller konton på Instagram, Facebook eller Youtube, kan anta en sådan omfattning och natur att det innebär att du sysslar med konkurrerande verksamhet, till exempel om det innebär intäkter av olika slag.
Som huvudregel är det inte tillåtet för dig att ha konkurrerande verksamhet om du är anställd på Sveriges Radio. Men om din chef av någon anledning skulle vilja tillåta det i något specifikt fall krävs skriftligt tillstånd från din chef för det.
Det finns också regler i lagstiftning och kollektivavtal om hur du får yttra dig om din arbetsgivare. Du har till exempel rätt att uttala dig om sådant som rör normal nyhetsförmedling kring din arbetsgivare. Du har också rätt att offentligt kritisera din arbetsgivare, det vill säga den så kallade kritikrätten, under förutsättning att du försökt lyfta frågorna du kritiserar arbetsgivaren för internt först. Syftet med detta är att arbetsgivaren kan få möjlighet att möta dig i saklig kritik och/eller eventuellt åtgärda något om det är av sådan natur att det behöver eller kan åtgärdas.
Du bör också tänka på att vara försiktig med att sprida information som du får via intranätet. Främst för att respektera dina kollegors personliga integritet när du använder sociala medier, men också för att det kan orsaka onödig skada för Sveriges Radio i vissa fall.
När du använder ett privat konto får du inte använda Sveriges Radiobilder eller annat material som tillhör Sveriges Radio utan att fråga först. Däremot är det givetvis bara bra om du länkar, delar eller tipsar om program.
De konton du använder i jobbet, när du representerar Sveriges Radio, är aldrig privata. Inte ens om du skriver efter arbetstid. Du måste också, förutom gällande lagstiftning och kollektivavtal, följa Sveriges Radios programregler när du hanterar konton i tjänsten.
När det gäller bolag/firmor som har uppdrag vid Sveriges Radio regleras frågor om trovärdighet och offentliga ageranden, till exempel i sociala medier, i avtalen med respektive bolag.
Som huvudregel är det inte tillåtet för dig att ha konkurrerande verksamhet om du är anställd på Sveriges Radio. Men om din chef av någon anledning skulle vilja tillåta det i något specifikt fall krävs skriftligt tillstånd från din chef för det.
Det finns också regler i lagstiftning och kollektivavtal om hur du får yttra dig om din arbetsgivare. Du har till exempel rätt att uttala dig om sådant som rör normal nyhetsförmedling kring din arbetsgivare. Du har också rätt att offentligt kritisera din arbetsgivare, det vill säga den så kallade kritikrätten, under förutsättning att du försökt lyfta frågorna du kritiserar arbetsgivaren för internt först. Syftet med detta är att arbetsgivaren kan få möjlighet att möta dig i saklig kritik och/eller eventuellt åtgärda något om det är av sådan natur att det behöver eller kan åtgärdas.
Du bör också tänka på att vara försiktig med att sprida information som du får via intranätet. Främst för att respektera dina kollegors personliga integritet när du använder sociala medier, men också för att det kan orsaka onödig skada för Sveriges Radio i vissa fall.
När du använder ett privat konto får du inte använda Sveriges Radiobilder eller annat material som tillhör Sveriges Radio utan att fråga först. Däremot är det givetvis bara bra om du länkar, delar eller tipsar om program.
De konton du använder i jobbet, när du representerar Sveriges Radio, är aldrig privata. Inte ens om du skriver efter arbetstid. Du måste också, förutom gällande lagstiftning och kollektivavtal, följa Sveriges Radios programregler när du hanterar konton i tjänsten.
När det gäller bolag/firmor som har uppdrag vid Sveriges Radio regleras frågor om trovärdighet och offentliga ageranden, till exempel i sociala medier, i avtalen med respektive bolag.
För en levande diskussion
Det kan vara svårt att skilja på ”privat” och ”professionellt” i sociala medier. Ofta har vi ju till exempel bara ett personligt konto på sociala medier, som sedan kopplas upp mot en eller flera jobbanknutna sidor. Så är det till exempel för Facebooksidor.
Eftersom vi är ett medieföretag finns det medarbetare som blir så pass förknippade med Sveriges Radio att de även utanför arbetet, i offentlighetens ögon, anses representera företaget.
I ökande grad finns det också önskemål och krav från arbetsgivaren att vara personlig på program- och/eller kanalkontona i tjänsten, vilket i sin tur kan betyda större exponering även på de privata kontona. Det betyder att gränsen blir ännu otydligare och då är det nödvändigt att föra en levande diskussion med din närmaste chef om vad som är okej och inte.
Eftersom vi är ett medieföretag finns det medarbetare som blir så pass förknippade med Sveriges Radio att de även utanför arbetet, i offentlighetens ögon, anses representera företaget.
I ökande grad finns det också önskemål och krav från arbetsgivaren att vara personlig på program- och/eller kanalkontona i tjänsten, vilket i sin tur kan betyda större exponering även på de privata kontona. Det betyder att gränsen blir ännu otydligare och då är det nödvändigt att föra en levande diskussion med din närmaste chef om vad som är okej och inte.
Använd redaktionens konton
När du är i tjänst bör du använda redaktionella konton i största möjliga mån när du kommunicerar med lyssnare och besökare på webben. Vi kan vara personliga i svaren men om vi sköter kommunikationen via redaktio - nella konton kan vi också avlasta varandra i höga arbetstoppar, och kritik blir mindre personfokuserad.
Tänk också på att du uppträder som företaget Sveriges Radio när du surfar från våra företagsdatorer. Företagets datorer är avsedda för att användas för arbete och har en ip-adress som tillhör Sveriges Radio. Det betyder till exempel att om du redigerar en Wikipedia-artikel utan att ha eget konto så kommer det att visas utåt som någonting Sveriges Radio har skrivit.
Lägger du en anonym kommentar på en blogg kommer blogginnehavaren kunna identifiera att ip-adressen är Sveriges Radios. Följden kan bli att din identitet som Sveriges Radio-journalist röjs under ett digitalt gräv, eller att Sveriges Radios trovärdighet ifrågasätts.
Tänk också på att du uppträder som företaget Sveriges Radio när du surfar från våra företagsdatorer. Företagets datorer är avsedda för att användas för arbete och har en ip-adress som tillhör Sveriges Radio. Det betyder till exempel att om du redigerar en Wikipedia-artikel utan att ha eget konto så kommer det att visas utåt som någonting Sveriges Radio har skrivit.
Lägger du en anonym kommentar på en blogg kommer blogginnehavaren kunna identifiera att ip-adressen är Sveriges Radios. Följden kan bli att din identitet som Sveriges Radio-journalist röjs under ett digitalt gräv, eller att Sveriges Radios trovärdighet ifrågasätts.