STATISTIK
Twitter har ett inbyggt analysverktyg som du når genom att gå in på analytics.twitter.com när du är inloggad på ditt redaktionskonto (eller annat konto du vill analysera). Här kan du undersöka din följarskara utifrån till exempel kön och intressen, samt undersöka tweets på detaljnivå.
I översiktsvyn ser du ett stapeldiagram över ditt twittrande med uppgifter om hur många som sett din tweet (impressions) och retweets, samt svar (replies), likes och nya följare (engagements). Här kan du ställa in tidsintervallet om du till exempel vill se den senaste veckans eller månadens tweets.
Engagemangsfrekvens/engagement rate (markerat med rött i bilden nedan) anger hur många som agerat på en tweet (retweets/favoritmarkeringar/klick på bilder och länkar, delat med antalet intryck). Ju högre siffra, desto bättre.
Om du klickar på tweeten i statistikverktygets lista kan du se detaljer om din tweet: hur många som sett den under ett dygn, och hur många som klickat, retweetat, svarat och favoritmarkerat den (bild nedan).
Eftersom Twitter fortfarande är en utpräglad realtidsplattform kan det vara intressant att se hur länge tweeten lever. De flesta tweets dyker upp och försvinner i flödet, men då och då blir en uppdatering viral och fortsätter att spridas, till och med under flera dygn. Med det inbyggda statistikverktyget blir det lättare att följa den utvecklingen.