alternativa plattformar
Utöver de dominerande sociala medier-plattformarna Facebook och Instagram finns det ett stort antal sociala medier där Sveriges Radio har liten närvaro eller inte alls är verksamma, till exempel Twitter och Youtube (som Sveriges Radio exempelvis använder i samband med Musikhjälpen varje år).
Vissa av plattformarna jobbar med format som till stor del stämmer in på dem som beskrivs i det här kapitlet, som TikTok eller Snapchat där det grundläggande formatet liknar exempelvis Instagrams händelser eller Reels. Andra bygger på mer traditionella nätforumsformat, som Reddit eller Flashback.
För vissa redaktioner med en ung publik, som P3 Dokumentär och Juniornyheterna (se ovan), har till exempel konton på TikTok varit relevanta att använda för att nå målgrupper som man inte når via exempelvis Facebook. 47 procent av internetanvändarna i åldern 16–25 svarade att de använt TikTok minst någon gång i tredje kvartalet enligt undersökningen Svenskarna och internet 2020.
Intresset för plattformar och nya format där ljud (snarare än text, bild eller video) står i fokus testas, men i skrivande stund finns det ingen sådan plattform som kan matcha exempelvis Facebook eller Instagram i bred popularitet.
De ovan nämnda plattformarna, vid sidan om de stora som Facebook och Instagram, har sin egen logik och egna framgångsfaktorer. Även om de inte nämns i den här boken är det värt att ta hänsyn till dem i en målgruppsanalys. Finns det plattformar där er publik befinner sig som ni inte tänkt på? Kan ert innehåll få bättre spridning på plattformar där ni inte är verksamma idag? Har ni tiden och kunskapen att satsa på dem?
Intresset för plattformar och nya format där ljud (snarare än text, bild eller video) står i fokus testas, men i skrivande stund finns det ingen sådan plattform som kan matcha exempelvis Facebook eller Instagram i bred popularitet.
De ovan nämnda plattformarna, vid sidan om de stora som Facebook och Instagram, har sin egen logik och egna framgångsfaktorer. Även om de inte nämns i den här boken är det värt att ta hänsyn till dem i en målgruppsanalys. Finns det plattformar där er publik befinner sig som ni inte tänkt på? Kan ert innehåll få bättre spridning på plattformar där ni inte är verksamma idag? Har ni tiden och kunskapen att satsa på dem?