Otroligt mycket har hänt sedan Sveriges Radio gav ut den allra första upplagan av ”Sociala medier – en handbok för journalister” 2013.
Då var de sociala plattformarna på många sätt helt ny mark för journalistiken, nu är de istället ofta en självklar del av arbetsvardagen på redaktionerna i jakten på nyheter, för research och för tips från, och i dialog med, publiken.
Det som först var ett utforskande av sociala medier på redaktionerna har med tiden blivit ett genomtänkt användande. Samtidigt skruvas och utvärderas naturligtvis den journalistiska närvaron ständigt i takt med att de sociala plattformarna fortsätter att utvecklas.
I dag gäller att det som etablerade medier i Sverige, med ansvariga utgivare, publicerar på sina sociala medier-plattformar också kan prövas av Medieombudsmannen och Medieetiska nämnden när det gäller intrång i privatlivet. Jag tycker att det är bra och tydligt att samma regler gäller, oavsett var en mediekonsument tar del av innehållet. Ytterst är det en trovärdighetsfråga.
För Sveriges Radios del är sociala medier ett viktigt verktyg för att nå och komma i kontakt med en bredd av befolkningen i Sverige, vi ska naturligtvis finnas där publiken finns. Det ingår i vårt public service-uppdrag att vårt oberoende och opartiska innehåll är tillgängligt för alla. Vi vill erbjuda fler röster och starkare berättelser och på det sättet ta ansvar för att bidra till en större förståelse av samhället.
Samtidigt har vi med åren också fått erfara baksidorna med sociala medier. Att avståndet genom plattformarna öppnat nya kontaktvägar och minskat avstånd mellan människor, har lett till en ökad andel hat, hot och trakasserier som dagligen riktas mot privatpersoner, journalister och politiker. Ytterligare en säkerhetsaspekt handlar om it-säkerhet och hur man kan undvika att exempelvis redaktioners konton kapas, och därför lyfts just flera praktiska förslag i boken på hur risker kan motverkas.
Men framför allt fokuserar den här nya versionen av handboken på det viktiga verktyg sociala medier är för att vi ska nå ut med vår journalistik – och hur sociala medier kan användas för att skapa originaljournalistik tillsammans med publiken. Jag hoppas framförallt att den både kan inspirera och fungera som ett bra stöd i verksamheten.
God läsning!
Cilla Benkö, vd Sveriges Radio
Då var de sociala plattformarna på många sätt helt ny mark för journalistiken, nu är de istället ofta en självklar del av arbetsvardagen på redaktionerna i jakten på nyheter, för research och för tips från, och i dialog med, publiken.
Det som först var ett utforskande av sociala medier på redaktionerna har med tiden blivit ett genomtänkt användande. Samtidigt skruvas och utvärderas naturligtvis den journalistiska närvaron ständigt i takt med att de sociala plattformarna fortsätter att utvecklas.
I dag gäller att det som etablerade medier i Sverige, med ansvariga utgivare, publicerar på sina sociala medier-plattformar också kan prövas av Medieombudsmannen och Medieetiska nämnden när det gäller intrång i privatlivet. Jag tycker att det är bra och tydligt att samma regler gäller, oavsett var en mediekonsument tar del av innehållet. Ytterst är det en trovärdighetsfråga.
För Sveriges Radios del är sociala medier ett viktigt verktyg för att nå och komma i kontakt med en bredd av befolkningen i Sverige, vi ska naturligtvis finnas där publiken finns. Det ingår i vårt public service-uppdrag att vårt oberoende och opartiska innehåll är tillgängligt för alla. Vi vill erbjuda fler röster och starkare berättelser och på det sättet ta ansvar för att bidra till en större förståelse av samhället.
Samtidigt har vi med åren också fått erfara baksidorna med sociala medier. Att avståndet genom plattformarna öppnat nya kontaktvägar och minskat avstånd mellan människor, har lett till en ökad andel hat, hot och trakasserier som dagligen riktas mot privatpersoner, journalister och politiker. Ytterligare en säkerhetsaspekt handlar om it-säkerhet och hur man kan undvika att exempelvis redaktioners konton kapas, och därför lyfts just flera praktiska förslag i boken på hur risker kan motverkas.
Men framför allt fokuserar den här nya versionen av handboken på det viktiga verktyg sociala medier är för att vi ska nå ut med vår journalistik – och hur sociala medier kan användas för att skapa originaljournalistik tillsammans med publiken. Jag hoppas framförallt att den både kan inspirera och fungera som ett bra stöd i verksamheten.
God läsning!
Cilla Benkö, vd Sveriges Radio