TÄNK PÅ KÄLLSKYDDET!
Tänk på att vara noggrann med källskyddet även i sociala medier. Undvik alltid att hantera känslig information, som till exempel anonyma tips och personuppgifter, i plattformarnas meddelandefunktioner. Många av företagen som tillhandahåller plattformarna lyder ofta under annan lagstiftning än den svenska och skyddet för meddelare kan vara mycket svagare. Vissa meddelandetjänster är krypterade (WhatsApp är det, men inte Messenger) och därmed säkrare, men undvik ändå att hantera känsliga uppgifter eller kontakt med anonyma uppgiftslämnare i sociala medier.
Mer utförlig information om källskydd på nätet finns till exempel i Internetstiftelsens Handbok i digitalt källskydd, av Sus Andersson, Fredrik Laurin och Petra Jankov.
Mer utförlig information om källskydd på nätet finns till exempel i Internetstiftelsens Handbok i digitalt källskydd, av Sus Andersson, Fredrik Laurin och Petra Jankov.
SÅ hänvisar du till sociala medier i sändning
Sociala medier är en naturlig del av den journalistiska vardagen och ett verktyg som Sveriges Radio använder dagligen i sina sändningar för att vara i kontakt med publiken. Vi kan också behöva nämna olika sociala medier-plattformar i radio för att väcka intresse för satsningar vi gör, men tänk på att det inte får vara ett otillbörligt gynnande av kommersiella intressen.
Det är därför viktigt att vi kan motivera omnämnandet av exempelvis Facebook eller Instagram med att det på vårt konto finns ett innehåll som har ett informationsintresse för publiken, eller att vi vill att lyssnaren ska bidra med innehåll. Var tydlig med syftet när du hänvisar till sociala medier. Vill du att lyssnarna ska ta del av dina publiceringar eller vill du att publiken själv ska bidra? Ett sätt att formulera sig för publiken på ett tydligt sätt kan vara, till exempel: ”Bilder från reportaget hittar du på vårt Instagramkonto”, eller ”Berätta om dina erfarenheter på vår Facebooksida”.
Det är viktigt att tänka på att vi inte får uppmana någon, varken i radio eller i våra program som finns on demand (t ex poddar), att gå med i enskilda sociala medier-tjänster och att vi ska vara försiktiga med generella besöks- eller prenumerationsuppmaningar. Var också försiktig med att nämna varumärken och plattformar upprepade gånger i samma sändning.
Det är därför viktigt att vi kan motivera omnämnandet av exempelvis Facebook eller Instagram med att det på vårt konto finns ett innehåll som har ett informationsintresse för publiken, eller att vi vill att lyssnaren ska bidra med innehåll. Var tydlig med syftet när du hänvisar till sociala medier. Vill du att lyssnarna ska ta del av dina publiceringar eller vill du att publiken själv ska bidra? Ett sätt att formulera sig för publiken på ett tydligt sätt kan vara, till exempel: ”Bilder från reportaget hittar du på vårt Instagramkonto”, eller ”Berätta om dina erfarenheter på vår Facebooksida”.
Det är viktigt att tänka på att vi inte får uppmana någon, varken i radio eller i våra program som finns on demand (t ex poddar), att gå med i enskilda sociala medier-tjänster och att vi ska vara försiktiga med generella besöks- eller prenumerationsuppmaningar. Var också försiktig med att nämna varumärken och plattformar upprepade gånger i samma sändning.