tips och trix från två proffs
Anna Claesson är digital redaktör på P4 Göteborg och har bidragit till att få interaktionssiffrorna för P4 Göteborg att skjuta i höjden under 2020. Här delar hon med sig av tips för att få det att pirra till kring lokaljournalistiken:
- Starka känslor! Det är inte fult att röra upp känslor hos publiken, eller ens att lyfta sånt som retar upp dem. Skapa en känsla hos mottagaren.
- ”Triggerord”. Lär känna din publik och vilka ämnen de går igång på. Värdera vilka ämnen du väljer och hur du sätter samman dina poster utifrån det. Funkar inte posterna har du gjort fel och får växa med vetskapen.
- Tidsaspekten. Sätt din post i ett dagligt sammanhang. Precis som redaktionen har ett publiceringsschema för sajt och radiosändning så bör vi ha ett för sociala medier. Planera och tajma ditt innehåll, ös inte nödvändigtvis ut det omedelbart.
- Agera djävulens advokat innan publicering. Fundera över fallgroparna med den aktuella publiceringen. Kommer vi få det resultat vi är ute efter eller kommer vi att reta upp helt andra känslor hos publiken? Undvik formuleringar som kan tolkas som en värdering kring nyhetsinnehållet.
- Alltid människa på bild. Om en människa finns med i publiceringen ska hon också vara med på bild. På P4 Göteborg gör vi allt vi kan för att ha det till och med när vi citerar en person ur ett pressmeddelande.
- Sälj in grejen. På Sveriges Radio lurar vi ibland oss själva att tro att folk vill klicka bara för att det är ”en bra nyhet”. Även om det är en jättebra grej så måste vi fortfarande jobba på att sälja in den till följarna!
- Genomarbetade bilder. Det är viktigt att jobba mer med bildmaterialet – även när det kommer till bilderna i våra länkposter. Om någon pratar om mat, klipp in en burgare. Gör så att det händer något i bilden!
Emma Leyman är ansvarig på P3:s digitala desk, som jobbar med redaktionskontot P3 Sveriges Radio på Instagram. Under hela 2020 provade desken att höja ribban för sina publiceringar och för antalet poster. Till slut nådde de en punkt då interaktionerna inte ökade så mycket mer och började i stället testa enklare poster med fler ansikten och profiler i flödena. Förändringen innebar inte bara mindre arbete för P3-desken, det dubblade även deras interaktionssiffror! Det här är Emmas fem bästa tips för spridning och paketering:
- Lite smuts är bra. Att innehållet på sociala medier inte är superpolerat är okej – det visar bara att ditt innehåll är äkta.
- Tydlighet. ”Grejen ska vara grejen.” Även de som scrollar flödet måste fatta direkt (detta gäller även i händelser).
- Tänk på tonen. Den märks framför allt i kommentarsfälten, men bilder har också en ton (även de utan text). Fråga dig själv: Rimmar detta med hur vi vill att publiken ska uppfatta oss?
- Prata med publiken. För det mesta är det god stämning på P3:s kanalkonto! Alla ska få svar på kommentarer och meddelanden. Vi har jobbat upp en känsla av att ”här kan du hänga!” och det påverkar spridningen positivt.
- Prova och analysera! Vi fick flow efter att under två års tid ha testat oss fram till vad som funkar för oss.