Under våren 2018 antog Sveriges Radio en ny utbudsstrategi, där arbetet med sociala plattformar är en naturlig del av det journalistiska kretsloppet. Vid sidan ett engagerat radioberättande ska relationen till publiken via till exempel sociala medier vara självklar. Dels för att med hjälp av publiken skapa relevant och levande radio, men också för att möta publiken där den finns. Så här står det i avsnittet om strategiska prioriteringar:
- LJUDET I FOKUS. Vår kärnverksamhet är att göra radio och därför ska vi ha ljudet i fokus. Det betyder att text, bild, rörligt och grafik i första hand ska ses som stödjande och kompletterande.
- AKTIV PUBLIKRELATION. Vi ska jobba aktivt med att bygga relation till och ha dialog med publiken på olika sätt genom digitala och sociala plattformar samt publika möten. Vi ska använda vår publikrelation för att skapa relevant och levande radio och nyskapande journalistik men också för att få ökat genomslag.
- ENGAGERAT RADIOBERÄTTANDE. Vi ska fortsätta att förnya berättandet genom att utveckla kreativa format och former i takt med publikens behov och förväntningar. Vi ska vara öppna för nyskapande dramaturgi och att arbeta över genregränserna. Vi ska ha ett engagerande tilltal och språk som fångar publikens intresse.