Bild och Film i sociala medier
Bilden är ditt viktigaste verktyg för att väcka de starka känslorna som får följarna att engagera sig. När det till exempel handlar om sport behöver du visa resultatet tydligt. En bild där det syns tydligt att någon vinner eller förlorar, gör det lätt att bli känslosam och lajka (jämfört med ett dött foto på en idrottshall med spelare på avstånd).
Vissa ämnen är i princip garanterade interaktion om de dyker upp på bild. Etablerade profiler som programledare och reportrar väcker ofta entusiasm, i synnerhet om bilden fångar något i deras personlighet eller starka känslor. Rekord och storartade bedrifter älskar folk att hurra för. Födelsedagar, dödsfall och stora högtider uppmärksammas av de flesta. Det är värt att lägga ett par extra minuter kring att planera vilka bilder du kommer att behöva för att illustrera ditt innehåll på bästa sätt innan du börjar planera för reportaget eller åker ut på intervjun.
Ett bra exempel på genomtänkt bildjournalistik är P4 Östergötland som illustrerade coronapandemin med porträtt av människorna som arbetar på IVA vid Universitetssjukhuset i Linköping. De sätter bokstavligt talat ansikten på vårdfrågor – en typ av nyhet som annars kan vara svår att bildsätta.
Ett bra exempel på genomtänkt bildjournalistik är P4 Östergötland som illustrerade coronapandemin med porträtt av människorna som arbetar på IVA vid Universitetssjukhuset i Linköping. De sätter bokstavligt talat ansikten på vårdfrågor – en typ av nyhet som annars kan vara svår att bildsätta.
Du behöver ta flera olika bilder för att vara säker på att du har alla bilder du behöver för att kunna vinkla din nyhet på ett effektivt sätt. Det är här vikten av att ha planerat på förhand kommer in i bilden. Kommer inlägget att vinklas på den skarpa kritik som kommunpolitikern riktat mot samordningen av den lokala färdtjänsten? Undvik att ta halvkroppsbilder där denne ler brett, uppställd vid sitt skrivbord i taskigt ljus. Den sortens porträttfoton är vanliga, men oftast pliktskyldiga och visuellt ointressanta.
Då fungerar det bättre med bilder som porträttet av Sarah Klang, som fotats av Helen Ling på P4 Extra. Här kommer du nära, känner rörelsen i bilden och får dessutom med det fantastiska ljuset som kommer med att fota utomhus (dock inte i direkt solljus, eftersom det lätt fräter ut bilden). I bilden nedan samspelar Sarahs allvarliga ansiktsuttryck med rubriken i bilden.
Då fungerar det bättre med bilder som porträttet av Sarah Klang, som fotats av Helen Ling på P4 Extra. Här kommer du nära, känner rörelsen i bilden och får dessutom med det fantastiska ljuset som kommer med att fota utomhus (dock inte i direkt solljus, eftersom det lätt fräter ut bilden). I bilden nedan samspelar Sarahs allvarliga ansiktsuttryck med rubriken i bilden.
Helen Ling fångar ofta dramatiska porträttfoton på medverkande och hennes bästa tips är att våga styra och dirigera personen som fotas, att ta flera olika bilder för att kunna välja och/eller variera och se till att uttrycket stämmer överens med känslan i intervjun. Nedan en bild på skådespelaren Lena Endre.
Checklista för porträtt:
- Håll ögonkontakt
- Ta bilderna i bra ljus. Undvik gult lysrörsljus, motljus och mörka rum. Fota gärna utomhus eller i dagsljus från ett fönster
- Ta foton som visar en person aktiv eller i rörelse.
- Testa nya vinklar. Håll kameran i brösthöjd för att undvika känslan av uppställt porträtt. Att ta ett foto uppifrån får personen att se liten ut, att fota nedifrån brukar signalera makt. Var medveten om vad du vill signalera med porträttet
- Känslan i bilderna ska matcha och komplettera nyheten. Är ämnet allvarligt bör personen se allvarlig ut, är det lättsamt får de gärna skratta. Ta olika bilder för att garantera att du fångar rätt känsla i bilden.
- Porträtt ska gärna komma så nära personen som möjligt
- Glöm inte att behålla lite yta runtomkring personen för att underlätta för bildredigeringen senare. Ta höjd för att dina mallar förmodligen inkluderar olika format, textgrafik och logotyper
Genrebilder
För att få en genrebild att ”poppa” i dina sociala flöden behöver du tänka kreativt. När P3 Nyheter rapporterar kring teman som inte känns självklara att bildsätta avsätter redaktionen en stund till att associera fritt kring nyheten. Utmaningen med att bildsätta en klurig nyhet tar sig redaktionen ofta an genom att koka ner den till minsta gemensamma nämnare: Vad har de egentligen för associationer till personerna, platserna eller koncepten som gör nyheten? Finns det någonting som de flesta kan relatera till och som kan föra tankarna till nyheten utan att vara en bokstavlig tolkning så är det toppen. Tråkiga genrebilder som bara blir en yta för rubriker väljs bort.
När genrebilder inte är bearbetade saknar de ofta de nyckelingredienser som gör ett inlägg framgångsrikt på sociala medier. De föreställer sällan igenkännbara ansikten och de skildrar generella, snarare än specifika koncept och händelser. Risken är att de hämtas från en populär bildbank och redan har använts någon annanstans för att skildra en liknande, eller i värsta fall samma, nyhet.
Glöm heller inte att ta dig tid att granska dina flöden med normkritisk blick. Är din bild av konceptet ”hälsa” en smal kvinna som ler åt en sallad? Är dina experter uteslutande män i kostym? Är kärleken alltid ung, vit och heterosexuell? Då är det dags att se över dina bildval (och kanske även din journalistik).
När genrebilder inte är bearbetade saknar de ofta de nyckelingredienser som gör ett inlägg framgångsrikt på sociala medier. De föreställer sällan igenkännbara ansikten och de skildrar generella, snarare än specifika koncept och händelser. Risken är att de hämtas från en populär bildbank och redan har använts någon annanstans för att skildra en liknande, eller i värsta fall samma, nyhet.
Glöm heller inte att ta dig tid att granska dina flöden med normkritisk blick. Är din bild av konceptet ”hälsa” en smal kvinna som ler åt en sallad? Är dina experter uteslutande män i kostym? Är kärleken alltid ung, vit och heterosexuell? Då är det dags att se över dina bildval (och kanske även din journalistik).
P3 Nyheter är Sveriges Radios största nyhetskonto på Instagram. Redaktionen jobbar med rappa vinklar när de skriver rubriker och text i bild. Ovan kombineras en hisnande bild över staden Castiglioe di Sicilia med en oerhört intresseväckande vinkel – vilket ger över 7 000 lajks och över 800 kommentarer (foto: Ludvig14/Wikimedia commons/CC BY-SA 4.0).
Rubriker i bild
Jobbar du på en redaktion som förmedlar nyheter är text-i-bild ett av dina bästa verktyg för att både dra publikens uppmärksamhet till dig och samtidigt snabbt förmedla din nyhet. Rubrikerna i dina bilder bör alltid väcka känslor, vara tydliga och föra fram budskapet tillsammans med innehållet i bilden.
I det här exemplet från Ekot samspelar bild och texten i bilden, vilket tydliggör en stark vinkel. Notera gärna hur första stycket i inläggstexten sammanfattar nyheten, andra stycket fördjupar, tredje stycket tar in en berörd och fjärde stycket får in expertens tankar (foto: Pexels.com, pexels. com/license).
I det här exemplet från Ekot samspelar bild och texten i bilden, vilket tydliggör en stark vinkel. Notera gärna hur första stycket i inläggstexten sammanfattar nyheten, andra stycket fördjupar, tredje stycket tar in en berörd och fjärde stycket får in expertens tankar (foto: Pexels.com, pexels. com/license).
Alla Sveriges Radios kanaler har egna typsnitt, färger och logotyper för sociala plattformar. Att följa en mall garanterar att ditt innehåll ser professionellt ut och att det är igenkännbart varje gång dina inlägg dyker upp i publikens flöden. När du jobbar med rubriker eller andra grafiska element i bild, tänkt på kontrasterna för att texten i bilden ska vara så läsbar som möjligt (eller ha en platta bakom texten).
Pernilla Wadebäck på P4 Skaraborg har själv arbetat med tv i många år och tyckte det kändes tråkigt att ta ett foto med vit vägg och plottrig tavla i bakgrunden (exemplet nedan). Det största problemet var att det blåste... men tyckte det blev fint till slut med lite vind i håret när de stod i rätt vinkel.
Pernilla Wadebäck på P4 Skaraborg har själv arbetat med tv i många år och tyckte det kändes tråkigt att ta ett foto med vit vägg och plottrig tavla i bakgrunden (exemplet nedan). Det största problemet var att det blåste... men tyckte det blev fint till slut med lite vind i håret när de stod i rätt vinkel.
Att göra enkla illustrationer i ett flöde kan snabbt få fram en vinkel som kan bli en snackis.. Sammy Steen på Sveriges Radio Finska berättar att det viktigaste är ”läsbarhet, tydligt budskap och sist men inte minst formen. Det ska vara så pass tydligt och snyggt att folk vill dela det vidare”:
FILM i sociala medier
Det finns tillfällen när film är det naturliga valet, som när Morgonpasset i P3:s programledare Babs korsar guldbron i Stockholm på skidor på väg till jobbet en snöig morgon:
Video är bäst när den handlar om
Videon bör också, i bästa fall, vara själva nyheten. Det är lätt att tänka sig att ”fängslande” skulle betyda ”extraordinärt” eller ”dramaturgiskt avancerat” och det kan det förstås också göra, men allt som oftast funkar de relativt enkla koncepten bäst.
Det finns koncept som är lite mer komplicerade att fånga i ett enkelt klipp. Här krävs en viss bakgrundsförståelse eller uppbyggnad av spänning för att verkligen göra innehållet begripligt.
Videon nedan från Sveriges Radio P2 är ett exempel på detta som passar perfekt för målgruppen (foto: Ellen Nordin). Här får du höra både det unika och exklusiva ljudet från bronsluren och expertutlåtandet från trombonisten Christer Torgés om vad som gör instrumentet så speciellt. Det stillar både nyfikenheten och kunskapstörsten!
- en händelse eller ett koncept som bygger på ljud och rörelse som text och bild inte kan fånga och
- presenteras på ett tydligt och fängslande vis.
Videon bör också, i bästa fall, vara själva nyheten. Det är lätt att tänka sig att ”fängslande” skulle betyda ”extraordinärt” eller ”dramaturgiskt avancerat” och det kan det förstås också göra, men allt som oftast funkar de relativt enkla koncepten bäst.
Det finns koncept som är lite mer komplicerade att fånga i ett enkelt klipp. Här krävs en viss bakgrundsförståelse eller uppbyggnad av spänning för att verkligen göra innehållet begripligt.
Videon nedan från Sveriges Radio P2 är ett exempel på detta som passar perfekt för målgruppen (foto: Ellen Nordin). Här får du höra både det unika och exklusiva ljudet från bronsluren och expertutlåtandet från trombonisten Christer Torgés om vad som gör instrumentet så speciellt. Det stillar både nyfikenheten och kunskapstörsten!
Ha också för vana att texta dina filmer, eftersom de flesta som ser dem i sina flöden helt eller delvis kommer att göra det utan att slå på ljudet.
Ibland använder vi video för att skildra lite mer invecklade historier eller så kallade ”explainers”, där ett ofta komplicerat skeende eller koncept bryts ned i mindre bitar för att göra sammanhanget enklare att förstå.
I det här exemplet har Ekot använt sig av bild, grafik och video i Instagrams albumformat för att sätta samman en explainer om hönsindustrin, dess historia, de olika märkningarna på äggkartongerna och så vidare. På så sätt kan de förmedla en hel del information till följarna och samtidigt undvika känslan av att det ”bara är en massa text” på en bildbaserad plattform:
Ibland använder vi video för att skildra lite mer invecklade historier eller så kallade ”explainers”, där ett ofta komplicerat skeende eller koncept bryts ned i mindre bitar för att göra sammanhanget enklare att förstå.
I det här exemplet har Ekot använt sig av bild, grafik och video i Instagrams albumformat för att sätta samman en explainer om hönsindustrin, dess historia, de olika märkningarna på äggkartongerna och så vidare. På så sätt kan de förmedla en hel del information till följarna och samtidigt undvika känslan av att det ”bara är en massa text” på en bildbaserad plattform:
Händelser
Som i de andra formaten drar bilden ett stort lass när du gör publiceringar i händelser. Och det skadar verkligen inte att ha med ett ansikte (reportern själv i detta exempel). Att få se något häftigt och ovanligt som en fågelvy över Stockholm är inte fel heller! Händelser har en mycket mindre ”polerad” känsla än de andra typerna av poster. Att ha med en rubrik kan också kännas lite stelt. Då är det vanligare med text-i-bild som kommentar till bilden eller videon som i exemplen nedan. Glöm inte att ge publiken tillräckligt mycket sammanhang även i Händelser. Var, när och varför är reportern på plats och rapporterar? (Foto: Rasmus Almerud/P4 Stockholm)
I formatet går det också att ha en hel del specialeffekter, som giffar, klistermärken och filter. Dessa kan vara både roliga och nyttiga, som i exemplen ovan där de signalerar till följarna att slå på ljudet, men akta dig för att överanvända dem. Fler än tre effekter, utöver text, i en enskild bild kan ge ett stökigt och överväldigande intryck. Andra effekter som är intressanta i kontakten med publiken är omröstningar som kan skapas i Händelser. Glöm inte att de kan vara ett bra verktyg för att göra journalistik av interaktionerna.