Sveriges Radio Sociala Medier
  • Hem
    • Cilla Benkös förord
    • Innehåll
    • Uppdateringar
  • Planering
    • Organisera redaktionen
    • Plattformar och innehåll
    • Mål och mätning
    • Crowdtangle
      • Dashboards
      • Intelligence
    • Skydda dina konton
    • Juridiska frågor: Källskydd
  • Dialog
    • Prata med publiken – grunderna
    • Prata med publiken – finlir
    • När det stormar
    • När det stormar – stora checklistan
    • Hat och hot
    • Juridiska frågor: Ansvar för kommentarer
  • Research
    • Research i vardagen
    • Källkritik och faktagranskning
    • Personkartläggning
    • Juridiska frågor: Informationssäkerhet
  • Paketering
    • Vinkla och väck känslor
    • Bild och film
    • Ljud i sociala medier - audiogram
    • Tips och trix från två proffs
    • Alternativa plattformar
    • Juridiska frågor: Upphovs- och citaträtt
  • Privat användande
  • Om oss
    • Om handboken
    • SR:s roll i sociala medier
  • Hem
    • Cilla Benkös förord
    • Innehåll
    • Uppdateringar
  • Planering
    • Organisera redaktionen
    • Plattformar och innehåll
    • Mål och mätning
    • Crowdtangle
      • Dashboards
      • Intelligence
    • Skydda dina konton
    • Juridiska frågor: Källskydd
  • Dialog
    • Prata med publiken – grunderna
    • Prata med publiken – finlir
    • När det stormar
    • När det stormar – stora checklistan
    • Hat och hot
    • Juridiska frågor: Ansvar för kommentarer
  • Research
    • Research i vardagen
    • Källkritik och faktagranskning
    • Personkartläggning
    • Juridiska frågor: Informationssäkerhet
  • Paketering
    • Vinkla och väck känslor
    • Bild och film
    • Ljud i sociala medier - audiogram
    • Tips och trix från två proffs
    • Alternativa plattformar
    • Juridiska frågor: Upphovs- och citaträtt
  • Privat användande
  • Om oss
    • Om handboken
    • SR:s roll i sociala medier
Search
Bild

Tänk på källskyddet!  

Sveriges Radio tillämpar samma källskydd i sociala medier som vi gör i vår övriga verksamhet. I vissa fall kan det handla om det grundlagsfästa meddelarskyddet. Det innebär att du som befattar dig med uppgifter om en källa som önskat vara anonym har en tystnadsplikt enligt YGL som innebär en skyldighet att hålla källans identitet hemlig.

Därför ska du undvika att hantera känslig information, som till exempel anonyma tips och uppgifter om källor, i plattformarnas meddelandefunktioner. Uppmana källor att lämna känsligt material till oss via våra krypterade de kanaler i stället, till exempel Radioleaks. Det finns, till exempel, risk att de företag som tillhandahåller plattformarna måste lämna ut materialet till exempel till polisen vid en brottsutredning.

​En annan sak att vara uppmärksam på är att många plattformar lyder under andra länders lagstiftning, vilket bland annat kan innebära att skyddet för meddelare är mycket svagare. Det finns exempel på information som lämnats ut till polis och myndigheter från både Twitter och Facebook. 

Tänk på informationssäkerheten!​

Du ska också vara uppmärksam på att appar i din telefon (eller annan utrustning) kan be om tillstånd att få tillgång till din telefons kontaktlista, kamera, mikrofon, meddelanden, skärmavbildning, positioneringsdata och så vidare. Därför är det viktigt att du noga värderar den information som du arbetar med i telefonen och skyddar den så att obehöriga inte kan ta del av den. Jobbar du med material som omfattas av källskydd bör du undvika att ha den på samma telefon som du använder till tjänster på internet.

Alla appar och webbläsare bidrar till insamling av information om vad du gör i din telefon och ditt beteende på internet. Syftet är först och främst kommersiellt men kan köpas och användas av andra aktörer. Du behöver därför vara extremt försiktig med hur du använder din telefon. Det finns till exempel en teoretisk risk att någon får tag i din platsinformation, ser att den tillhör en medarbetare på Sveriges Radio för att du använt den i radiohuset, och därefter avslöjar hempositionen när du använt telefonen hemma och kan förstå vilken medarbetare som använder telefonen.

​Olika små bitar av information som vi lämnar digitala spår av kan läggas ihop och ge en större sammantagen bild som i slutändan avslöjar din källa. Därför är det viktigt att tänka efter hur du inhämtar, delar och sparar information. Känner du dig osäker på hur du ska agera rekommenderas att du pratar med säkerhetsavdelningen, som till exempel kan ge råd och stöd i din informationshantering och om vilka kommunikationstjänster som för tillfället anses vara säkra eller hur material kan sparas på bästa sätt.
sverigesradio.se
Om
Kontakt
Sociala medier-handboken är utgiven av public service-bolaget Sveriges Radio. Vi sänder i fyra kanaler, P1, P2, P3 och P4, och från 26 lokala stationer över hela Sverige. Förutom på svenska gör vi nyheter och program på engelska, finska, arabiska, somaliska, kurdiska (kurmanji och sorani), persiska (farsi och dari), meänkieli, samiska, romani chib och jiddisch. Alla våra redaktioner finns representerade i sociala medier, antingen med egna konton eller som en del av  P1:s, P2:s, P3:s och P4:s kanalkonton på Facebook och Instagram. 
  • Hem
    • Cilla Benkös förord
    • Innehåll
    • Uppdateringar
  • Planering
    • Organisera redaktionen
    • Plattformar och innehåll
    • Mål och mätning
    • Crowdtangle
      • Dashboards
      • Intelligence
    • Skydda dina konton
    • Juridiska frågor: Källskydd
  • Dialog
    • Prata med publiken – grunderna
    • Prata med publiken – finlir
    • När det stormar
    • När det stormar – stora checklistan
    • Hat och hot
    • Juridiska frågor: Ansvar för kommentarer
  • Research
    • Research i vardagen
    • Källkritik och faktagranskning
    • Personkartläggning
    • Juridiska frågor: Informationssäkerhet
  • Paketering
    • Vinkla och väck känslor
    • Bild och film
    • Ljud i sociala medier - audiogram
    • Tips och trix från två proffs
    • Alternativa plattformar
    • Juridiska frågor: Upphovs- och citaträtt
  • Privat användande
  • Om oss
    • Om handboken
    • SR:s roll i sociala medier