ljud i sociala medier – audiogram
För radiobolaget Sveriges Radio, med huvudmålet att locka publiken till lyssning i appen Sveriges Radio Play, innebär sociala medier en särskild utmaning. Huvudplattformarna Facebook och Instagram premierar inte ljud, utan satsar på bild och film, som bygger våra flöden. Det är i skrivande stund inte möjligt att bädda in en ljudspelare, och publiken är van vid att i stor utsträckning ha ljudet avslaget är den scrollar.
Men det finns vägar till ljud som är värda att utforska. På Instagram finns möjligheten att länka till sajt i Stories, eller att koppla kontot till en länkträdstjänst (som Sked Social eller Linkin.bio). Via en länk i kontobiografin kommer besökaren till en vägg av klickbara bildrutor, som leder till redaktionens sida på sajten.
På Facebook kan Sveriges Radio idag länka till podd- och programavsnitt direkt i appen Sveriges Radio Play, och ljudklipp, till exempel nyhetsinslag, till sajten sverigesradio.se. Med en lockande inramning – knivskarpa vinklar och rubriker, bra bilder och levande inläggstexter – kan du visa publiken att ditt ljudliga innehåll är så spännande och intressant att man helt enkelt måste klicka sig vidare och lyssna. Mer om det i kapitlet Vinkla och väck känslor.
Ytterligare ett sätt att lyfta ljudet i sociala medier är att skapa så kallade audiogram, som i korthet är stillbilder eller videor med dynamiska ljudvågor eller animationer som indikerar att här finns ljud att ta del av. Dessa är alltså filmer med ljudet i centrum och ett sätt som Sveriges Radio arbetar med för att lyfta ljud i sociala medier.
Men det finns vägar till ljud som är värda att utforska. På Instagram finns möjligheten att länka till sajt i Stories, eller att koppla kontot till en länkträdstjänst (som Sked Social eller Linkin.bio). Via en länk i kontobiografin kommer besökaren till en vägg av klickbara bildrutor, som leder till redaktionens sida på sajten.
På Facebook kan Sveriges Radio idag länka till podd- och programavsnitt direkt i appen Sveriges Radio Play, och ljudklipp, till exempel nyhetsinslag, till sajten sverigesradio.se. Med en lockande inramning – knivskarpa vinklar och rubriker, bra bilder och levande inläggstexter – kan du visa publiken att ditt ljudliga innehåll är så spännande och intressant att man helt enkelt måste klicka sig vidare och lyssna. Mer om det i kapitlet Vinkla och väck känslor.
Ytterligare ett sätt att lyfta ljudet i sociala medier är att skapa så kallade audiogram, som i korthet är stillbilder eller videor med dynamiska ljudvågor eller animationer som indikerar att här finns ljud att ta del av. Dessa är alltså filmer med ljudet i centrum och ett sätt som Sveriges Radio arbetar med för att lyfta ljud i sociala medier.
- Välj rätt ljud. Ju mer unikt eller spektakulärt ett ljud är, desto större är sannolikheten att det kommer fungera som ett audiogram. Det kan vara en energisk kommentator som exalterat berättar om att det håller på att bli mål i en fotbollsmatch eller en person som skäller ut programledaren i ett ringin-program. Det kan vara ett larmsamtal efter ett attentat, någon som berättar en starkt berörande story eller en politiker som säger något som blir en snackis. Ljudet ska ha en tydlig och indragande start och en dramaturgisk kurva som bygger förväntan. Värt att komma ihåg är att många plattformar premierar videoinnehåll som får lång tittningstid, eller till och med ses om och om igen. Tänk också på löftet gentemot publiken: Om de slår på ljudet ska de belönas med ett innehåll som ger något extra. Om de tvärtom är vana vid att mötas av ett dåligt innehåll, såsom ett torrt inläst telegram, kommer förtroendet att urholkas.
- Signalera att ljud finns. Lyft fram ljudvågen visuellt så att den blir tydlig i bild och publiken direkt förstår att detta är något annat än ett film- eller bildinlägg, att det finns ett mervärde. Var heller inte rädd för att i text (eller som en uppmaning i bilden) uppmana till lyssning.
- Välj en bra bild. Precis som vanliga bildposter är bilden bakom ljudvågen väldigt viktig. Det är den som fångar publikens öga och som kommer finnas kvar och symbolisera det som hörs under hela filmens gång. Gestalta gärna innehållet i ljudet med bilden.
- Skapa en filmisk effekt. Att lägga in en liten rörelse i bild, genom panorering eller zoom, kan vara effektfullt och ge känslan av att här finns ett videomaterial att ta del av. En liten rörelse kan ge liv åt en vanlig bild och hjälper till att väcka uppmärksamhet. På det här sättet skapar du en enkel filmisk känsla.
- Texta din film. Tänk på att de allra flesta människor konsumerar video i sociala medier utan att slå på ljudet. Därför är det bra att texta dina audiogram, som ytterligare ett sätt att berätta att här finns ett innehåll som hörs, och därmed locka till att ta del av det. Dessutom är det viktigt av tillgänglighetsskäl. Att texta ljudet i takt med att det hörs för exempelvis humoristisk effekt kan fungera väl för att locka en publik att vilja höra hur det låter, men är ett grepp som inte passar alla typer av innehåll.
- Följ en grafisk mall. Det finns flera verktyg som skapar audiogram. För att arbeta professionellt – och med återkommande kvalitet och tonalitet – bör du följa en mall som tydliggör exempelvis typsnitt, placering av text och logga. Snygga och organisationsenhetliga mallar hjälper till att kommunicera avsändare, vilket bidrar till ökat förtroende för publiceringen och samtidigt håller ihop flödet.
- Länka på rätt sätt. Ibland vill du inte att publiken endast tar del av din film utan även lockas in till din sajt eller app. Det finns olika sätt att göra detta på, som att länka i inläggstext, kommentarsfält eller använda funktioner som ”svep-upp” i händelser/stories. Det finns även konverteringsverktyg som kostar pengar. Varje funktion kräver sin egen strategi och olika sätt att jobba med innehållet. Tänk därför noga igenom hur användarvänligt det blir för publiken, vilka mål du vill uppnå med din publicering (är det konvertering eller lyssning på plats du vill åt?) samt vilken typ av innehåll, och vilken yta, som passar bäst för att locka till vidare lyssning.
- Hela grejen på plats. Se audiogram du publicerar i flödet som ett ankare för diskussion och som ett sätt skapa innehåll som lockar till lyssning, delning och dialog. När vi tittar på video i sociala medier vill vi ofta konsumera hela grejen på plats, och så kallade teasers (där vi bara ger en del av innehållet) fungerar generellt sett lite ämre för att uppnå interaktion, delning och lång genomtittningsgrad. Du vill alltså inte säga ”läs mer någon annanstans” utan presentera ”här är grejen”. En video med ljudvåg, eller en snurra med flera olika typer av innehåll såsom audiogram, bilder och videor som tillsammans skapar ett mervärde är mycket effektiva här.