Sveriges Radio Sociala Medier
  • Hem
    • Cilla Benkös förord
    • Innehåll
    • Uppdateringar
  • Planering
    • Organisera redaktionen
    • Plattformar och innehåll
    • Mål och mätning
    • Crowdtangle
      • Dashboards
      • Intelligence
    • Skydda dina konton
    • Juridiska frågor: Källskydd
  • Dialog
    • Prata med publiken – grunderna
    • Prata med publiken – finlir
    • När det stormar
    • När det stormar – stora checklistan
    • Hat och hot
    • Juridiska frågor: Ansvar för kommentarer
  • Research
    • Research i vardagen
    • Källkritik och faktagranskning
    • Personkartläggning
    • Juridiska frågor: Informationssäkerhet
  • Paketering
    • Vinkla och väck känslor
    • Bild och film
    • Ljud i sociala medier - audiogram
    • Tips och trix från två proffs
    • Alternativa plattformar
    • Juridiska frågor: Upphovs- och citaträtt
  • Privat användande
  • Om oss
    • Om handboken
    • SR:s roll i sociala medier
  • Hem
    • Cilla Benkös förord
    • Innehåll
    • Uppdateringar
  • Planering
    • Organisera redaktionen
    • Plattformar och innehåll
    • Mål och mätning
    • Crowdtangle
      • Dashboards
      • Intelligence
    • Skydda dina konton
    • Juridiska frågor: Källskydd
  • Dialog
    • Prata med publiken – grunderna
    • Prata med publiken – finlir
    • När det stormar
    • När det stormar – stora checklistan
    • Hat och hot
    • Juridiska frågor: Ansvar för kommentarer
  • Research
    • Research i vardagen
    • Källkritik och faktagranskning
    • Personkartläggning
    • Juridiska frågor: Informationssäkerhet
  • Paketering
    • Vinkla och väck känslor
    • Bild och film
    • Ljud i sociala medier - audiogram
    • Tips och trix från två proffs
    • Alternativa plattformar
    • Juridiska frågor: Upphovs- och citaträtt
  • Privat användande
  • Om oss
    • Om handboken
    • SR:s roll i sociala medier
Search
Bild

INTELLIGENCE

Intelligence är CrowdTangle:s avdelning för statistik och statistiska jämförelser, och du hittar den i den högra fliken i sidhuvudet. Klicka på ”Go to intelligence”.​
Bild
I Intelligence-vyn hittar du detaljerad statistik om din sida/ditt konto: interaktioner (lajks, kommentarer, delningar), interaction rate (interaktionsgrad), videovisningar och antal följare. 

I sökrutan (markerad med rött nedan) väljer du plattform (Facebook, Instagram, Twitter eller Reddit) och upp till tio olika sidor/konton som du vill jämföra (eller bara din egen redaktions). På Facebook kan du få fram statistik för både sidor och grupper. Är ni en redaktion med tydliga konkurrenter kan ni till exempel jämföra med deras sidor/konton. 
Bild
I Intelligence kan du sedan välja vad du vill mäta (flikarna i den röda rutan nedan): 
  • Interactions: lajks, kommentarer och delningar
  • Video views: videovisningar (notera att CrowdTangle inte visar detaljerad information om video, t ex hur länge publiken tittat och om den haft ljudet på eller av. Den statistiken hittar du istället i exempelvis Facebook Insights)
  • Interaction rate: antal interaktioner delat med sidans/kontots antal gillare/följare vid mättillfället
  • Post count: Publiceringsintervall och –takt
  • Page likes/Followers: antal gillare på sidan (Facebook) eller följare (Instagram/Twitter)
Bild
I högerspalten kan du filtrera sökningen, till exempel i olika tidsintervall (date range). Antal interaktioner kan delas upp på olika typer av innehåll (bild, film, inlägg med länk), och i antingen lajks (och andra reaktionstyper på Facebook), kommentarer eller delningar. 
Bild
​I grafen finns klickbara mätpunkter (toppar och dalar). Om du vill se vad som bidragit till en topp i redaktionens statistik pekar du på toppen och klickar, och då visas en lista i ett nytt fönster, där du ser inläggen som fått exempelvis flest interaktioner. 
Bild
Om redaktionen använder specifika statistikjämförelser i Intelligence över tid, glöm inte att spara! Klicka på fliken till höger i sökrutan, döp din rapport och tryck ”create”. 
Bild
sverigesradio.se
Om
Kontakt
Sociala medier-handboken är utgiven av public service-bolaget Sveriges Radio. Vi sänder i fyra kanaler, P1, P2, P3 och P4, och från 26 lokala stationer över hela Sverige. Förutom på svenska gör vi nyheter och program på engelska, finska, arabiska, somaliska, kurdiska (kurmanji och sorani), persiska (farsi och dari), meänkieli, samiska, romani chib och jiddisch. Alla våra redaktioner finns representerade i sociala medier, antingen med egna konton eller som en del av  P1:s, P2:s, P3:s och P4:s kanalkonton på Facebook och Instagram. 
  • Hem
    • Cilla Benkös förord
    • Innehåll
    • Uppdateringar
  • Planering
    • Organisera redaktionen
    • Plattformar och innehåll
    • Mål och mätning
    • Crowdtangle
      • Dashboards
      • Intelligence
    • Skydda dina konton
    • Juridiska frågor: Källskydd
  • Dialog
    • Prata med publiken – grunderna
    • Prata med publiken – finlir
    • När det stormar
    • När det stormar – stora checklistan
    • Hat och hot
    • Juridiska frågor: Ansvar för kommentarer
  • Research
    • Research i vardagen
    • Källkritik och faktagranskning
    • Personkartläggning
    • Juridiska frågor: Informationssäkerhet
  • Paketering
    • Vinkla och väck känslor
    • Bild och film
    • Ljud i sociala medier - audiogram
    • Tips och trix från två proffs
    • Alternativa plattformar
    • Juridiska frågor: Upphovs- och citaträtt
  • Privat användande
  • Om oss
    • Om handboken
    • SR:s roll i sociala medier