Skydda redaktionens konton
På en redaktion med plattformar på flera sociala medier och en grupp av medarbetare som behöver tillgång till dem är det viktigt att skydda och ha kontroll över sina konton. I några enkla steg minimerar du risken att en obehörig lyckas komma åt era konton och sidor:
- Ett säkert lösenord. Genom att sätta ihop ett antal slumpmässigt utvalda (och gärna ovanliga) ord till en mening skapar du ett lösenord som är enkelt för en människa att minnas, men svårt för datorer att knäcka. Undvik att basera lösenord på uppgifter som går att hitta via profiler i sociala medier eller offentliga register (husdjursnamn, släktingars namn, födelsedagar) och ord som kan kopplas till redaktionen (sändningsort, programnamn, namn på medarbetare). Det är viktigt att orden inte har något med varandra att göra, och inte kan kopplas till redaktionen (t ex stektatallbarriAconcagua). Byt lösenord regelbundet, en till fyra gånger om året. Och ha aldrig samma lösenord på flera ställen.
- Använd tvåfaktorsautentisering. Alla sociala medier-plattformar erbjuder möjligheten till ett extra steg utöver lösenord, så kallad tvåfaktorsautentisering/tvåfaktorsinloggning (finns under plattformens Inställningar/Settings, bild nedan från Instagram). Det innebär att du, när du loggar in med ditt (supersäkra) lösenord, får till exempel en kod till din mobiltelefon som du sedan använder när du loggar in i steg två. Om du väljer alternativet med kod som sms bör du välja en telefon som finns på redaktionen över tid (t ex en chef/arbetsledare), och inte en telefon som tillhör en medarbetare som har en tidsbegränsad anställning.
- Koppla till redaktionsadress. Redaktionens konton bör kopplas till en Sveriges Radio-mejladress, gärna en redaktionsgemensam e-post, och inte en enskild medarbetares. Detta gör det enkelt att göra åtkomsten till kontot oberoende av personalstyrkan, vem som byter jobb eller slutar på Sveriges Radio. Koppla inte redaktionskonton till medarbetares privata e-postadresser, eller temporära, nyskapade till exempel gmail/hotmail-adresser, eftersom det då blir svårare att spåra och återställa lösenord om dessa faller i glömska.
- Administratörsroller. Ge inte fler medarbetare än nödvändigt tillgång till redaktionens Facebooksida. Du behöver en eller två administratörer (med tillgång till sidans alla funktioner, t ex att lägga till nya funktionärer), och gör sedan övriga medarbetare som arbetar med sidan till redaktörer (som kan skapa inlägg och moderera kommentarsfälten). Glöm inte att ta bort medarbetare som byter jobb eller slutar på redaktionen/Sveriges Radio. Detta gör du under sidans Inställningar/ Settings där du hittar Administratörsroller/Page roles.
Ta bort inaktiva konton
För att ytterligare minska risken för intrång i redaktionens sociala medier, ta bort inaktiva och döda konton på Facebook, Instagram och Twitter. Detta kan göras på två sätt:
- Radera kontot. Om redaktionen har ett sociala medier-konto knutet till exempelvis ett radioprogram som lagts ner, radera kontot helt. På Facebook hittar du delete-funktionen under Inställningar/Settings, och du får 30 dagars respit (en ”ångermånad”) då du kan aktivera kontot på nytt innan det tas bort. På Instagram hittar du delete-funktionen via Instagrams Help center.
- Inaktivera/avpublicera kontot. Om redaktionen har ett konto knutet till ett program som gör längre sändningsuppehåll, eller läggs på is för att eventuellt komma tillbaka, kan du istället avpublicera kontot. Då är det inte längre publikt, men redaktionen kommer fortfarande åt det, och kan återpublicera vid behov. Möjligheten att avpublicera/inaktivera kontot hittar du under plattformens Inställningar/Settings.